درمان تلفیقی سرطان به کمک داروهای گیاهی و پرتودرمانی

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که  عصاره گیاه شاهدانه دارای  دو نوع ماده شیمیائی با نام های tetrahydrocannabinol (THC) و cannabidiol (CBD) است که در صورت استفاده همزمان با اشعه درمانی می تواند تاثیرات فوق العاده مفیدی در درمان سرطان مغز داشته باشد.

در همین راستا پژوهشگران و پزشکان دانشگاه سنت جرج لندن به آزمایش تاثیر رادیو درمانی به صورت مجزا، عصاره شاهدانه به صورت مجزا و ترکیب هر دو روش درمانی فوق بر موش های مبتلا به سرطان مغز پرداختند. نتایج این پژوهش ها نشان می داد که اگرچه هر دو روش درمانی تا حدی بر سلول های سرطانی تاثیر دارند ولی ترکیب این دو روش با یکدیگر تاثیری به سزا و بسیار بیشتر بر روی مداوای سلول های سرطانی مغز دارد.

ترکیب مواد شیمیائی موجود در عصاره شاهدانه به همراه پرتو درمانی ، سلول های سرطانی مغز موش های بیمار را از بین برده و آن ها را ضعیف و کوچک کردند . این تاثیر داروئی به حدی بود که حتی در برخی موارد ، سلول های سرطانی به طور کامل از بین رفته و ناپدید شدند.

دکتر وای لیو پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی که سرپرستی پروژه را بر عهده دارد در این زمینه اعلام کرد : ما در آزمایش های خود مشاهده کردیم که چگونه ترکیب مواد شیمیائی موجود در عصاره شاهدانه به همراه پرتو درمانی ، سلول های سرطانی مغز موش های بیمار را از بین برده و آن ها را ضعیف و کوچک کردند . این تاثیر داروئی به حدی بود که حتی در برخی موارد ، سلول های سرطانی به طور کامل از بین رفته و ناپدید شدند.

نتایج این پژوهش می تواند بسیار مهم ارزیابی شود زیرا این بیماری در بیشتر موارد بسیار کشنده بوده و فرد مبتلا به سرطان مغز ، شانس چندانی برای بهبود و ادامه زندگی ندارد. پژوهشگران در نظر دارند در ادامه این پروژه ، روش درمانی فوق را بر روی بیماران مبتلا به سرطان مغز که داوطلب برای این کار باشند ، آزمایش کنند تا تاثیر اصلی آن را بر روی انسان ها نیز مشاهده کرده و در صورت نتیجه گیری مناسب ، این روش درمانی به صورت گسترده معرفی و استفاده شود.

مواد شیمیائی tetrahydrocannabinol (THC) و cannabidiol (CBD)  موجود در شاهدانه در بخش های دیگر پزشکی نیز کاربرد داشته و روغن CBD برای مداوای بیماری های مختلفی از جمله صرع ، اضطراب ، افسردگی ، سردرد و تهوع استفاده می شود . 

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی درمان مولکولی سرطان Molecular Cancer Therapeutics journal به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا