اظهارات ابتکار در خصوص جاده جدید جنگل گلستان، نجات خلیج گرگان و بیمه پلنگ

معصومه ابتکار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان افزود: دولت موافق این طرح است و همگرایی خوبی در دستگاههای ذیربط برای تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان انجام شده تا محور شمالی جایگزین شود. 
وی اظهار داشت: در استان گلستان همه مسوولان در انجام این طرح همکاری لازم را انجام می دهند و با وجود سرمایه گذار برای این کار، طرح ملی جایگزینی جاده پارک ملی گلستان با قوت انجام می شود. 
پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونهٔ گیاهی و 302 گونهٔ جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را درخود جای داده و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره درمیراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
جاده کنونی مشهد – گرگان – تهران که از داخل پارک ملی گلستان می گذرد نه تنها آسیب زیادی به محیط طبیعی آن وارد می کند بلکه برخی از گونه های جانوری و بعضا کمیاب آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف می شوند. 
معاون رییس جمهور همچنین با یادآوری ضرورت نجات خلیج گرگان گفت: هم اکنون مطالعات طرح نجات این خلیج در دست انجام است چراکه هر طرح جامعی که می خواهد انجام شود؛ باید پیش بینی لازم و جامع آن هم انجام شود. 
خلیج گرگان با وسعت حدود 400 کیلومتر مربع با در نظر گرفتن بالاآمادگی آب حداکثر عمق آن به 4 متر می رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی جزیره آشوراده به عمق آن افزوده می شود. 
اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته است که در رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد. 
خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر در محدوده استان گلستان قرار دارد و در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. 
خشک شدن این خلیج نه تنها به محیط زیست و گونه های جانوری و گیاهی منطقه آسیب می زند بلکه سلامت مردم پیرامون آن را نیز تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد. 
ابتکار طرح حفاظت از جنگل ها و موفقیت دولت در جلوگیری از آتش سوزی ها را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: با افزایش گرما؛ آتش سوزی در جنگل ها بیشتر شده اما با برنامه جامع این آسیب کاهش یافت و این برنامه با همکاری نیروهای نظامی، مدیریت بحران و محیط زیست با انسجام خوبی در حال انجام است. 
وی تاکید کرد: با اعتبار در نظر گرفته شده و عزم نیروهای مسلح، سازمان مدیریت بحران، سازمان جنگل ها و مراتع و محیط زیست مساحت جنگل هایی که طعمه آتش می شوند بسیار کاهش یافته است. 
به گفته ابتکار در سه سال اخیر نسبت به سال های قبل از آن کاهش چشمگیر در آتش سوزی را شاهد بودیم از دیگر سو 34 بالگرد در استان های کشور مستقر شده تا هر زمان که لازم باشد؛ از آن برای کمک به مهار آتش استفاده شود. 
وی با بیان اینکه روزانه پنج تا شش پرواز عملیاتی در سطح کشور انجام می شود؛ اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح استراحت جنگل به منظور حفاظت بیشتر از طبیعت هستیم اما در کنار حفظ جنگل به دنبال حفظ معیشت مردم، بحث گردشگری و بهره برداری از جنگل ها نیز هستیم که با اشتغال پایدار برای مردم و جوامع محلی همراه است. 
ابتکار همچنین گفت: طرح حفاظت از گونه های در حال تهدید حیوانات از جمله پلنگ، یوزپلنگ، خرس قهوه ای و خرس سیاه، پرندگان و تمساح گاندو در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است و برای برخی برنامه تدوین شده و یا در حال اجرا می باشد و برای برخی برنامه در دست تدوین است. 
وی از طرح بیمه پلنگ و یوزپلنگ خبر داد و افزود: بر اساس این طرح در صورت وارد کردن خسارت از طرف پلنگ به دام های مردم، شرکت های بیمه خسارت وارده به مالکین را پرداخت می کنند. 
معاون رییس جمهوری در خصوص انتقال آب از استان گلستان به سمنان (علی آباد به شاهرود) گفت: این طرح هنوز اجرایی نشده است و طبیعتا مانند سایر طرحها باید قبل از کلید خوردن تایید زیست محیطی بگیرد. 
ابتکار در خصوص سختی کار محیط بانان نیز اظهار داشت: سختی کار به حقوق آنها تعلق گرفته است. 
وی در خصوص وضعیت نامناسب گوزن های قرمز در استان گلستان و بیمار بودن این گونه جانوری در پارک جنگلی قُرق گرگان گفت: تحقیقات کارشناسان در حال انجام است و با نظر کارشناسی اقدامات درمانی برای این گونه حیات وحش را انجام خواهیم داد. 
معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح پسماند در گلستان اشاره و اضافه کرد: طرح ساماندهی پسماند در این استان از مدت ها قبل آغاز شده و حتی در روستاها هم در حال اجرا است اما نیاز به تکمیل شدن دارد. 
به گزارش ایرنا , استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع دارای اقلیم متنوعی اعم از جنگل، دریا، دشت، کوهستان و کویر است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا