توجه به وجوه توسعه پایدار در اجرای طرح های آبی

ستار محمودی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با انتقاد از برخی اظهارات نادرست در مورد صنعت سدسازی کشور، اظهار کرد: صنعت سدسازی به عنوان یک صنعت بومی و یک دستاورد مهندسی کشور محسوب می شود. این صنعت تنها متعلق به وزارت نیرو نیست بلکه متعلق به کل کشور است. بنابراین نباید کلیت سدسازی را زیر سوال برد و اگر در نقاطی جوانب اجتماعی یا زیست محیطی منفی وجود داشته، بایستی آنها را مورد نقد قرار داد. چون نمی شود یک کل را به خاطر اجزای آن نفی کرد.

قائم مقام وزیر نیرو، بازنگری در طرح های آب را از مهم ترین سیاست های وزارت نیرو در دولت یازدهم دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو در دولت یازدهم بنا را بر این گذاشت که در بحث آب اعم از سطحی و زیرزمینی، مهندسی مجدد انجام دهد. مهندسی مجدد در زمینه آب های سطحی شامل سدها، شبکه ها، تونل ها و سامانه های انتقال آب بود. وزارت نیرو طرح هایی که مطالعه آن از گذشته شروع و در حال اجرا بود را مورد بازنگری قرار داد و اولویت بندی کرد و منابع بودجه ای و اعتباری را به تناسب اولویت به اینها اختصاص داد.

وی افزود: بعضی از سدها که پیرامون آنها پرسش های اجتماعی وجود داشت در رده سدهایی قرار دادیم که نیاز به انجام مطالعه و کار کارشناسی بیشتر دارند.

محمودی با اشاره به طرح های مربوط به آب های زیرزمینی گفت: بخش عمده ای از دشت های کشور به دلیل برداشت های بی رویه آب، ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودند اما روند برداشت ها همچنان ادامه داشت، در حالی که نگاه به این دشت ها، مجزا بود. در این دوره بنا بر این قرار گرفت که شیوه های مصرف و شیوه های بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی مورد بازنگری قرار بگیرد و بحث آب های زیرزمینی و دشت های بحرانی به عنوان یک بحث ملی، دغدغه همه ذینفعان باشد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه امروز همه اقشار مردم از قوای محترم سه گانه، مسوولان محلی و مردم به اهمیت بحث آب واقف تر شده اند و مصرف کنندگان هم عنایتی به این قضیه دارند.

قائم مقام وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به عنوان نماینده دولت و کارگزار مردم، بحث مدیریت آب را پیش می برد اما ماهیت کار مربوط به همه کشور و همه مردم است. بنابراین چنانچه مطالبی در زمینه سدسازی و برداشت آب های زیرزمینی مطرح می شود بایستی با این نگاه باشد که روند را بهتر و مثبت تر کنیم. نه بر این مبنا که از آینده غافل شویم و به گذشته ها بازگردیم. چراکه صرف نقد گذشته، چیزی نصیب آینده نمی کند. مگر اینکه آن نقد منصفانه باشد و در دل خود راهکاری برای بهبود داشته باشد.

اگر می خواهیم کاری پایدار باشد و پایدار بماند می بایست همه وجوه با هم دیده شود. صرف اینکه ابعاد فنی طرح مورد توجه قرار بگیرد، کار کامل نمی شود

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا دغدغه های زیست محیطی هم در طراحی و اجرای طرح های آب مورد توجه قرار می گیرد؟ اظهار کرد: این سوال درستی است که مطرح می شود. وزارت نیرو هم در مورد طرح های گذشته و هم طرح هایی که در آینده به اجرا در می آیند، مساله محیط زیست، مساله مطالعات اجتماعی و فرهنگی، پایداری طرح های توسعه و نیز پیوستگی اجزای طرح را مورد مطالعه قرار می دهد.

وی افزود: اگر می خواهیم کاری پایدار باشد و پایدار بماند می بایست همه وجوه با هم دیده شود. صرف اینکه ابعاد فنی طرح مورد توجه قرار بگیرد، کار کامل نمی شود. کمااینکه صرف توجه تنها به محیط زیست و فارغ شدن از سایر موضوعات هم کمکی به کشور نمی کند.

قائم مقام وزیر نیرو در پایان متذکر شد: اگر ما به دنبال توسعه پایدار هستیم باید همه وجوه کار را با هم مورد توجه قرار دهیم و کار را به نحوی پیش ببریم که این وجوه با هم همخوان و سازگار باشند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا