چرا شکم قار و قور می کند؟

قار و قور کردن شکم مسأله بسیار معمول و طبیعی محسوب می شود. دستگاه گوارش یک لوله توخالی است که مواد غذایی و آشامیدنی در طول آن حرکت می کنند. مخلوطی از آب، غذا و گاز که در حال حرکت در طول روده هستند، می توانند باعث ایجاد سر و صداهای نسبتا بلندی شوند.  

زمانی که گرسنه می شویم، مغز سیگنال هایی به معده ارسال می کند تا اقدام به ترشح اسید کند (آماده سازی برای هضم وعده غذایی بعدی). همچنین سیگنال هایی برای منقبض شدن به روده ارسال می شوند؛ این کار باعث حرکت اسید معده و هوا شده و بدلیل خالی بودن روده در این زمان، صداهای بلندی ایجاد می شوند که براحتی قابل شنیدن است.

اگر میزان قار و قور شکم در زمان گرسنگی یا هر زمان دیگری در طول روز، بیش از حد معمول باشد، باید در این خصوص با یک پزشک متخصص مشورت کرد.

برخی اوقات، افزایش صداهای روده می تواند نشانه ای از بروز مشکل در هضم غذا باشد. عدم هضم درست غذا باعث آزاد شدن گازهای اضافه و تولید سر و صدا می شوند و انقباضات عضلات روده، این صداها را تشدید می کنند. برخی غذاها با تولید گاز بیشتر، سر و صدای بیشتری ایجاد می کنند؛ لوبیا، گل کلم، کلم بروکلی، مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی لاکتوز، گلوتن یا گندم جزو این دسته محسوب می شوند.

با کم کردن مصرف این مواد می توانید تأثیر آن را بر کاهش قار و قور شکم مشاهده کنید. همچنین جویدن آدامس باعث ورود هوای اضافی شده و تجمع این هوا درون روده، باعث ایجاد صداهای بیشتر در روده می شوند.

 

منبع: thenakedscientists

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا