تولد هری مارکوویتز

تبدیل شدن به یک اقتصاددان رویای دوران کودکی من بود.

هری مارکوویتز

 

 هری مارکوویتز، 24 آگوست 1927 در شیکاگو، در ایالت ایلی نویز آمریکا به دنیا آمد. او فرزند موریس و میلدرد مارکوویتز است.

هری مارکوویتز در دوران دبیرستان به فیزیک و فلسفه و به ویژه ایده‌های دیوید هوم علاقه مند شد و این علاقه تا سال‌های کارشناسی در دانشگاه شیکاگو همراهش بود. او پس از گرفتن مدرک کارشناسی در دانشگاه شیکاگو ادامه تحصیل داد و تخصص خود را در زمینه علم اقتصاد ادامه داد و تحت نظر اقتصاددانان بزرگی از جمله میلتون فریدمن، جاکوب مارشاک و لئونارد سوج به تحصیل پرداخت.

 در حالی که فقط یک دانشجو بود، به عضویت در کمیسیون کولز دعوت شد. این کمیسیون از جمله مراکز تحقیقاتی مهم آمریکاست که نتایج تحقیقات و مطالعات اعضای آن در تصمیم گیری‌های دولتی لحاظ می‌شود. مارکوویتز کاربرد ریاضیات در تحلیل بازار سهام را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب کرد. جاکوب مارشاک، مشاور او در پایان نامه، او را تشویق کرد تا موضوع را پیگیری کند و گفت که این موضوع مورد علاقه آلفرد کولز، مؤسس کمیسیون کولز هم هست. در حال تحقیق شناخت قیمت‌های سهام جاری، که شامل مدل ارزش کنونی جان بور ویلیامز می‌شد، مارکوویتز تشخیص داد که تئوری، تحلیل تأثیر ریسک را ندارد. این دریافت منجر به پیشرفت تئوری اختصاص سبد سهام او در سایه تردید شد و در مجله تخصصی فایننس در سال 1952 به چاپ رسید.

 در سال 1952، او برای کار به شرکت راند رفت ودر آنجا با جورج دانتزیگ ملاقات کرد. با کمک دانتزیگ پژوهش تکنیک‌های بهینه سازی خود را آغاز کرد و الگوریتم خط بحرانی را برای شناسایی میانگین واریانس بهینه سبدهای سهام توسعه داد، آنچه بعدها مرز مارکوویتز نام گذاری شد. در سال 1952 او مدرک دکترای خود از دانشگاه شیکاگو را با پایان نامه‌ای درباره سبد سهام گرفت.

 طی سال‌های 1956-1955 او به دعوت جیمز توبین یک سال را در بنیاد کولز گذراند او کتاب الگوریتم خط بحرانی را در سال 1956 به چاپ رساند و کتابی درباره اختصاص سبد سهام نوشت که در سال 1959 چاپ شد.

سال 1990، زمانی که پروفسور علم دارایی در کالج باروچ دانشگاه سیتی نیویورک بود، به‌خاطر پیشگامی‌اش در تئوری مدرن سهام، بررسی تاثیرات ریسک سرمایه و مطالعات در زمینه بازگشت‌های پیش‌بینی شده سهام، موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته اقتصاد شد.

 او هم اکنون در هیئت مشاوره پاسادنای رابرت دی آرنوت، شرکت مدیریت سرمایه گذاری مستقر در نیویورک (شرکت وابسته پژوهشی) خدمت می‌کند.

 

اعظم حسن تقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا