انتشار صد میلیون تصویر از خورشید توسط ناسا

سینا پرس : در هفته جاری سازمان فضائی ناسا یک صد میلیون تصویر از خورشید را منتشر کرد . این حجم تصاویر تنها حاصل مطالعات و پژوهش های 5 سال گذشته است و طی این مدت زمان محدود جمع آوری شده است . در این پروژه مطالعات خورشیدی ، تلسکوپ های ماهواره ای با به کار گیری ابزار های اصلی رصد کننده خود برای هر دوازده ثانیه یکبار ، یک تصویر از خورشید تهیه کردند . گفتنی است این عملیات توسط سیستم  Atmospheric Imaging Assembly اجرا شده و  در این پروژه از چهار تلسکوپ ویژه که به صورت بدون توقف در حال عکسبرداری بودند ، پرتو ها و فعالیت های سطح خورشید ثبت و بررسی شد .

این تکنولوژی تصویر برداری ، تصاویر خورشیدی را در هشت کانال مختلف و ده طول موج متفاوت ثبت کرده و طی آن  دمای این ستاره در درجات مابین 20 هزار درجه Kelvin تا 20 میلیون درجه Kelvin ثبت و شناسائی شد .

در حقیقت بین Atmospheric Imaging Assembly و دو ابزار دیگر مورد استفاده در این پروژه میزان مغناطیس Helioseismic نیز مورد آزمایش قرار گرفته و همچنین میزان تنوع و گستردگی اشعه ماورا بنفش نیز در این پروژه بررسی شد . لازم به توضیح است که بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط ناسا ، این سیستم پژوهشی روزانه یک و نیم ترابایت اطلاعات به زمین مخابره می کند . که سیستم Atmospheric Imaging Assembly تنها نیمی از این مسئولیت را بر عهده دارد . این سیستم به صورت روزانه 57 هزار و 600 تصویر دقیق و همراه با جزئیات از خورشید گرفته و اطلاعات کاملی از فعل و انفعالات این ستاره را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد .

در خاتمه لازم به توضیح است که این سیستم مطالعات خورشیدی توسط آزمایشگاه فضائی Lockheed Martin در منطقه پائولو آلتوی Palo Alto کالیفرنیا و با همکاری پژوهشگران دانشگاه استنفورد ، اداره و مدیریت می شود .