برگزاری کارگاه آموزشی روبات‌های پرنده‌ هوشمند توسط شرکت شزان

رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل شرکت شزان درباره هدف برگزاری این کارگاه گفت: شرکت شزان به‌عنوان همکار فنی و اجرایی دیجی‌کالا و با حمایت و همکاری پارک پردیس و «ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان» ، در حال برگزاری مسابقه‌ حرفه‌ای ربات‌های پرنده‌ حمل کالاست؛ ایده‌ این کارگاه حین فرآیند ارزیابی فنی تیم‌های شرکت‌کننده که از دانشگاه‌های مطرح کشور بودند، به ذهن ما رسید. ما در بررسی‌های فنی متوجه برخی کاستی‌ها و در نتیجه نیازهای آموزشی شدیم.
وی بیان کرد: از جمله‌ مشکلات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برنامه‌های توسعه ربات در تیم‌های رباتیک هدفمند نیستند تا شرکت‌کنندگان به‌صورت سیستماتیک عمل کنند و مدیریت پروژه‌ مشخصی را داشته باشند.
کلانتری‌نژاد با اشاره به اینکه حتی برترین تیم‌ها نیز با مشکلات سیستمی مواجه می‌شوند، ادامه داد: تخصص‌ها برای ساخت یک ربات هوشمند پرنده باید گوناگون باشد. کسی که الکترونیک می‌داند، می‌تواند یک ربات بسازد، اما برای ساخت ربات پرنده به متخصص هوافضا هم نیاز داریم؛ پس چندوجهی‌نبودن اعضای تیم‌ها، پروژه‌ ساخت ربات پرنده را با مشکل مواجه می‌کند.
وی تاکید کرد: در کارگاه آموزشی ربات‌های پرنده‌ هوشمند، اساتید برجسته‌ کشور در حوزه‌های رباتیک، هوش مصنوعی، پیمایش، هوافضا و دیگر رشته‌های مرتبط حضور دارند. بر پایه‌ ارزیابی‌های انجام‌شده از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه‌ ربات‌های پرنده‌ حمل کالا، بحث‌های مدیریت پروژه، طراحی سیستمی و اصول مستندسازی را نیز به این کارگاه افزوده‌ایم.
برگزارکننده‌ این کارگاه آموزشی توضیح داد: به‌طور معمول تیم‌ها توجه خود را بر کار فنی متمرکز می‌کنند و مستندسازی را نادیده می‌گیرند، پس نمی‌توانند از کار خود دفاع کنند؛ حتی اگر مراحل کار را اصولی گذرانده باشند.
به گفته‌ وی، یکی از نکات شاخص کارگاه آموزشی ربات‌های پرنده‌ هوشمند توجه به حوزه‌ مدیریت پروژه است.
کلانتری‌نژاد افزود: این کارگاه یک فعالیت میان‌رشته‌ای است و بخش‌های مهندسی صنایع و مدیریتی را هم به آن افزوده‌ایم تا شرکت‌کنندگان به ابعاد دیگر طرح خود هم فکر کنند. برای هدفمندکردن و رسیدن به نتیجه مطلوب، تمامی بخش‌های پکیج باید در کنار هم و مکمل هم باشد.
وی با تاکید بر اینکه کارگاه آموزشی ربات‌های پرنده‌ هوشمند طوری طراحی شده است که موضوعات مهم را به‌طور کامل پوشش دهد، گفت: سطح این کارگاه مقدماتی نیست و انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان اطلاعات پایه‌ای درباره‌ ربات‌های پرنده و سیستم‌های آن داشته باشند.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان شزان برگزاری این کارگاه را آغاز خوبی برای هدفمندکردن مسابقات رباتیک کشور دانست و بیان کرد: با برگزاری این‌گونه رقابت‌ها و کارگاه‌های آموزشی هدفمند می‌توان امیدوار بود که حمل کالا به‌وسیله‌ ربات پرنده، در آینده به یکی از بخش‌های سیستم حمل‌ونقل کشور تبدیل شود.
در این کارگاه موضوعاتی چون مدیریت پروژه، طراحی سیستم و مستندسازی، طراحی پرنده و دینامیک پرواز، طراحی سامانه‌ الکترونیک، کنترل و پیمایش خودکار و تشخیص الگو و همچنین اجتناب از موانع آموزش داده می‌شود.
تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقه‌ ربات‌های پرنده‌ حمل کالا (که از سوی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا برگزار خواهد شد) با حمایت این شرکت می‌توانند به‌صورت رایگان در این کارگاه شرکت کنند. به‌علاوه، تامین خوابگاه برای شرکت‌کنندگان خارج از تهران امکان‌پذیر است. هزینه هر شب اقامت حدودا صد هزار ریال است که بر عهده‌ شرکت‌کنندگان خواهد بود و همچنین سرویس رفت‌وبرگشت از تهران به پردیس و برعکس نیز تدارک دیده شده است.
کارگاه آموزشی سه‌روزه‌ طراحی و ساخت ربات‌های پرنده‌ هوشمند از 27 تا 29 مردادماه 1395، با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دیجی‌کالاو پارک علم و فناوری پردیس از سوی شرکت دانش‌بنیان شزان برگزار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا