بهبود کیفیت بذور زراعی با روکشی از پلیمر

بذر، نقطه شروع زندگی گیاه است و در کشاورزی اهمیت فراوانی دارد. این نهاده مهم زراعی بایستی از کیفیت و کارکرد مطلوبی برخوردار باشد تا بتواندکشاورز را در رسیدن به تولید محصول بهینه و باکیفیت یاری نماید. این نکته مورد تایید متخصصین کشاورزی است که اگر کلیه عملیات زراعی به خوبی و با دقت انجام شود، ولی بذر مورد استفاده از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، گیاه مورد نظر نمی تواند به تراکم مطلوبی در واحد سطح دست یافته و به اندازه کافی زمین را بپوشاند و لذا عملکرد و محصول تولیدی نهایی، رضایت بخش نخواهد بود.

برای بهبود و افزایش کارآیی بذرها، روش های مختلفی به کار گرفته می شود که یکی از آن ها پوشش دار کردن بذور با ترکیبات شیمیایی سودمند است که فناوری آن به چند دهه قبل باز می گردد. در این فرایند، پوششی از ماده شیمیایی مورد نظر گرداگرد بذر قرار گرفته و فواید متعددی را برای آن به همراه می آورد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: افزایش سرعت و میزان جوانه زنی، جلوگیری از خسارت آفات و بیماری ها، آسان سازی عملیات بذرکاری، توزیع یکنواخت بذر هنگام بذرپاشی، حفظ رطوبت پیرامون بذر، جلوگیری از خورده شدن بذر توسط جانوران و افزایش توان و سرعت استقرار گیاه در خاک.

برای بهبود و افزایش کارآیی بذرها، روش های مختلفی به کار گرفته می شود که یکی از آن ها پوشش دار کردن بذور با ترکیبات شیمیایی سودمند است

با توجه به فواید فراوان ذکرشده و اهمیت چنین پوشش هایی، گروهی از محققین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران پوشش دار کردن بذر چغندرقند را که از مهم ترین گیاهان زراعی و صنعتی کشور است با پوششی از جنس پلیمر مورد تحقیق و پژوهش قرار داده و به نتایج مفیدی دست یافته اند.

در این پژوهش که در آزمایشگاه وابسته به موسسه فوق انجام شده از پلیمر ساخته شده در داخل که از جنس کوپلیمرهای آکریلاتی بود استفاده شده است. محققین بذور چغندر قند را با پلیمر ساخته با مقادیر مختلف آزمایشی پوشش داده و سپس خصوصیات مختلف بذرهای مورد نظر را مورد بررسی و اندازه گیری قرار دادند.

 نتایج این تحقیق نشان می دهد که پلیمر استفاده شده هیچ گونه اثرمنفی بر روی میزان جوانه زنی و همچنین بنیه بذور نداشته و باعث ایجاد جوانه های غیرعادی نمی شود. بر اساس این نتایج بوته های تولیدی از بذرهای پوشش داده شده با پلیمر به طور طبیعی در سطح مزرعه استقرار یافته و رشد می نمایند و از مزایای مختلف این پوشش ها بهره می گیرند.

پژوهشگران همچنین در مقایسه ای که در این خصوص بین پلیمرهای تولید داخل با پلیمرهای وارداتی انجام دادند، مشاهده نمودند که تفاوتی بین آن ها وجود نداشته و لذا پیشنهاد نموده اند با استفاده از پلیمرهای داخلی، ضمن حفظ عملکرد و تولید محصول مناسب از خروج ارز جلوگیری نموده و هزینه کمتری را صرف نمود.

محققین در گزارش علمی پژوهشی این تحقیق که در نشریه «چغندر قند» وابسته به وزارت کشاورزی به چاپ رسیده است اظهار نموده اند که استفاده از 1 تا 1.5 گرم پلیمر داخلی به ازای هر 100 گرم بذر به منظور بهبود بنیه بذر چغندرقند در پروسه فرآوری آن نتایج مطلوبی برای کشاورزان به دنبال دارد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: حمدی، ف. و همکاران. استفاده از پلیمر در پوشش دار کردن بذر چغندر. چغندر قند، 31(2): 176-167.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا