توسعه صادرات صنایع دستی کشور الگوشناسی شد

به گزارش سیناپرس، مهندس سید هادی سیادتی، قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از الگوشناسی این ستاد در حوزه توسعه صادرات صنایع دستی خبر داد و افزود: بر اساس این الگو عوامل تاثیر گذار بر میزان صادرات، فروش داخلی، میزان اشتغال و میزان اشتغال در حوزه‌های کاری جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته سیادتی، الگوشناسی این حوزه بر اساس نمودارهای مهندسی تعریف شده و تعیین وزن شده است.قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی تصریح کرد: هم اکنون مسائل مرتبط با تجاری سازی صنایع دستی بر اساس اولویتهای تعریف شده در این الگو پیگیری و انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تجاری سازی در بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر گفت: بر خلاف تصور اشتباه برخی از مردم این ستاد متولی فرهنگ و هنر کشور نیست، بلکه مسؤولیت مدیریت تجاری سازی و یافتن راهکارهای اقتصادی کردن فعالیتها و همچنین توسعه فناوری در این بخش‌ها را عهده دار است.

سیادتی افزود: رقم ایجاد هر شغل در صنعت 200 میلیون تومان است، در مقابل ایجاد هر شغل در صنایع دستی 30 میلیون تومان هزینه دربر دارد و این امر نشان دهنده پایین بودن نیاز به سرمایه اولیه در این صنعت است.

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی به شرایط فعلی اقتصاد حاکم بر کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اگر اقبال به حوزه صنایع دستی و سایر رشته‌های فرهنگی و هنری بیشتر شود، می توان به خروج از رکود تورمی کشور امید داشت.

وی یادآور شد: با تلاش اعضای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز مدل های تحلیلی اولیه برندسازی، حفظ و توسعه اشتغال و افزایش صادرات آماده شده است.

سیادتی با بیان اینکه صادرات محصولات صنایع دستی نیازمند فراهم آمدن شرایط خاص گمرکی و جابجایی و انتقال آن است، گفت: برای تحقق این امر نیازمند تعریف قوانین و حمایتهای خاص در حوزه فرهنگ و هنر، ایجاد پایانه‌های گمرکی صادرات تخصصی در نقاط مختلف کشور، ابزار حمل و نقل خاص و ارزیابان و متخصصان ویژه این حوزه هستیم.

 

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد گمرک تخصصی، انعقاد تفاهم نامه سه جانبه میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته و در نهایت اجرای آن به سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران محول می‌شود. ستاد در این خصوص در حال تنظیم پیش نویس تفاهم نامه با استفاده از نظرات متخصصان سازمان میراث فرهنگی است.

وی افزود: از آنجا که برای آموزش مفاهیم اقتصادی و تجاری سازی، ورود به عرصه تجاری سازی در حوزه فرهنگ و هنر ضروری است، بر این اساس آموزش مدیریت اجرایی (MBA) فرهنگی در سطح کارشناسی ارشد به رشته‌های آموزشی افزوده می شود.

سیادتی، تحقق این امر را مستلزم امضای تفاهم نامه میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت دانست و اظهار کرد: پیرو امضای این تفاهم نامه سازمان مدیریت متولی اجرای آن خواهد شد.به گفته وی با ورود این رشته به حوزه آموزشی فرهنگ و هنر، دانش آموختگان آن با مفاهیم مدیریت و مباحث اقتصادی آشنا می شوند که این امر در بهبود و توسعه مفاهیم اقتصاد فرهنگ و هنر تاثیرگذار است.

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با اشاره به مغفول ماندن حوزه اقتصاد و مفاهیم اقتصادی در حوزه صنایع هنری و فرهنگی اظهار امیدواری کرد که با شروع آموزشی این قبیل دوره‌ها آن هم در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی توسعه صادرات در بخش های مختلف فرهنگی و هنری و خروج از رکود تورم را شاهد باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا