مرمت آثار باستانی کشور با کمک فناوری

آثار باستانی هر کشور جزئی از هویت و ارزش‌های ملی آن کشور محسوب می‌شود. امروزه با گذر زمان و بر اثر عوامل مخرب محیطی همچون سیل، زمین لرزه، باران‌های اسیدی، طوفان شن یا عوامل انسانی سرقت، غارت و جنگ بسیاری از آثار ارزشمند به جا مانده از دوران‌های مختلف تاریخی در معرض تهدید و یا تخریب قرار دارند. در این میان موزه‌ها و موسسات با اقداماتی از جمله مرمت و بازسازی و حتی ایجاد کپی از آثار به حفظ و نگهداری هر چه بیشتر این آثار می‌پردازند.

در عصر حاضر استفاده از روش‌های پیشرفته اسکن و چاپ سه بعدی، به منظور مرمت و کپی‌سازی از آثار باستانی و گردشگری در بسیاری از موزه‌ها و مراکز فرهنگی دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در ایران نیز بازسازی، مرمت و حفظ آثار باستانی همواره یکی از مهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. 

در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد دانش فنی بکارگیری فناوری‌های تولید افزایشی را در زمینه مرمت یا ایجاد کپی دقیق از آثار باستانی، در کشور بومی سازی کند.

با توجه به تعاملات صورت گرفته بین موزه ملی ایران و معاونت علمی و فناوری، چند اثر باستانی در مرحله نخست انتخاب شده اند. مرحله نخست اجرای این طرح به صورت یک پروژه تخصصی در نظر گرفته شده است و ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی از شرکت‌های داخلی علاقه‌مند که می‌توانند با معرفی تیم تخصصی تمام مراحل زیر را انجام و ارائه کنند برای مشارکت در این طرح دعوت به عمل می آورد. 

مراحل نخست این طرح شامل « اجرای فرایند اسکن لیزری (یا فتوگرامتری)»، « تهیه مدل سه بعدی کامپیوتری (تصحیح و یا تکمیل مدل در صورت لزوم)»، « انجام فرایند چاپ سه بعدی قطعه » و«  پرداخت نهایی قطعه (در صورت لزوم)» می شود.

انتخاب مقیاس چاپ قطعه نهایی (ابعاد نسبت به اصل اثر) و فناوری مورد استفاده، به انتخاب انجام دهنده قابل تغییر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا