تولید پوشش خوردنی از جنس موم

دانشمندان علم مواد به رهبری آرون کوتا، دستیار پروفسور دپارتمان مهندسی مکانیک و مدرسه مهندسی زیست پزشکی دانشگاه کلرادو، پوشش فوق آبگریزی ارائه داده اند که به آسانی مواد چسبنده ای مانند شربت، عسل و سس کچاپ را می زداید (slick away) و از اتلاف آن ها جلوگیری می کند.

دانشمندان به همراه سانلی موفقی، حامد وهابی و سلمان خطانی در مقاله خود پوشش های آزمایشی و سنتزکننده ای را تشریح کردند که از موم زنبور عسل و موم کارنابوآ تولید شده  که این موم ها غیرسمی و خوردنی هستند.

تولید پوشش های فوق آبگریز موضوع جدیدی نیست اما این پوشش ها معمولا از فلوروکربن ها ساخته می شوند. این مواد هم ایمنی شان پایین است و هم به دلیل تجزیه بالقوه شان به پرفلوئورواکتانوئیک اسید، آلاینده های نوظهور به شمار می آیند. اسید مزبور نوعی سم دست ساز است.

استفاده از پوشش ها در کاربردهای غذامحور توسط سازمان غذا و داروی امریکا کنترل می شود  و این سازمان اخیرا استفاده از سه ترکیب perfluorinated که در بسته بندی غذایی برای جعبه های پیتزای ضدچرب شونده و دیگر اقلام به کار می رود، را ممنوع کرد.

در تحقیق جدید دانشمندان ایرانی و همکارانشان در صدد تولید نوعی  پوشش ساده، غیر سمی و بی نهایت دافع مایعات برای بسته بندی غذایی بر آمدند.

یکی از اعضای این پروژه پیشنهاد کرد که چنین پوششی را از موم زنبور عسل تولید کنند چون ویژگی های شیمیایی آن به فلوروکربن ها غیرچسبنده شباهت دارد.

محققان نخست از طریق حل کردن موم این پوشش را بر روی یک سطح افشانه کردند و پوشش جدید به طیف وسیعی از مایعات امکان جهیدن و رل شدن و در نتیجه نچسبیدن به پوشش بسته بندی مواد غذایی را می دهد.

دانشمندان فهرستی بلندبالا از مواد از جمله چای سبز لیپتون، شربت پنکیک، کوکاکولا، آب پرتقال، شیر و قهوه را بر روی این پوشش آزمایش کردند. در نتیجه این موفقیت فضای لازم برای پیشرفت در دوام پذیری مکانیکی پوشش هایی به وجود آمده  که هم اکنون نمی توانند محیط های سخت و ساینده را تحمل کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Applied Materials and Interfaces منتشر شد.

مترجم: شه تاو ناصری