آموزش وپرورش بایدبه روزباشد

حسن روحانی، در مراسم پایانی سی و سومین اجلاس مدیران آموزش و پرورش با بیان این مطلب که خرسندم که خدا این توفیق را به من داد که در محضر خادمان علم، دانش‌آموزان و شخصیت‌هایی که امید آینده و امروز ملت ایران هستند، حضور یابم و بهره ببرم.

وی ضمن تبریک این ایام گفت: این ایام ایام بسیار پربرکتی برای همه مسلمانان، شیعیان و به ویژه برای ما ایرانیان است. یاد شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی را هم گرامی می‌داریم که هر وقت در چنین جمع‌هایی انسان حضور می‌یابد، آن اسطوره‌های بسیار پرافتخار برای ملت ما، در زمینه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش یادآوری می‌شود.

روحانی اضافه کرد: بار بسیار سنگین، تاثیرگذار و سرنوشت‌سازی برای امروز جامعه ما و به ویژه برای فردای جامعه و کشور ما بر دوش مسئولان آموزش و پرورش است. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد و توسعه و پیشرفت کشور ما بی‌تردید از مدرسه‌ها آغاز می‌شود، گفت: سرمایه انسانی، سرمایه فرهنگی و علمی و سرمایه اجتماعی، برای کشور بسیار حائز اهمیت است و آموزش و پرورش در همه اینها نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به تفکیک آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور ما گفت: وقتی از آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم، قاعدتا آموزش عالی هم در کنار آن قرار دارد. این دو در کشور ما تفکیک شده‌اند، اما در بسیاری از کشورها این دو در هم ادغام شده‌اند و در یک مجموعه هستند.

روحانی با بیان این مطلب که در بحث توسعه کشور که برای ما بسیار حائز اهمیت است، آموزش و پرورش نقش اساسی دارد، گفت: لذا هزینه‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، هزینه‌های جاری نیست، بلکه هزینه‌های سرمایه‌ای است، زیرا بزرگترین سرمایه کشورمان را در مدارس به دست می‌آوریم و آن سرمایه انسانی است.

رئیس‌جمهور افزود: در واقع این سرمایه انسانی است که به همه سرمایه‌های دیگر منتهی می‌شود و بقیه سرمایه‌ها فرع است.

حسن روحانی با بیان این مطلب که رشد و توسعه بدون آموزش و بدون پرورش امکان‌پذیر نیست، گفت: از سوی دیگر آموزش و پرورش ما باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد. شرایط کشور و جهان مدام در حال تغییر و تحول است. زندگی مردم صنعتی و دیجیتالی می‌شود، زندگی امروز با ۱۰ سال پیش متفاوت است و شرایط امروز جامعه با نیازهای امروز باید متناسب باشد. 

وی افزود: هر چقدر صنعتی می‌شویم، از شرایط طبیعی زندگی فاصله می‌گیریم. آب و هوا تغییر می‌کند، آلودگی هوا، مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود می‌آید و مشکلات دیگر، بخش اعظمش متعلق به زندگی صنعتی است.

روحانی تصریح کرد: امروز بسیار خوشحال شدم که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: یکی از مواردی که در مقطع متوسطه به کتب درسی اضافه می‌شود، موضوع محیط زیست است. محیط زیست یعنی زندگی، سلامت و حیات. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از تلاش‌های دولت یازدهم از همان آغاز کار مسئله سلامت و در کنار آن محیط زیست بوده است. ما یکی از موضوعاتی را که به جد پیگیری می‌کنیم، بحث سلامت و تحول در حوزه بهداشت و درمان است. 

وی گفت: کارهای بسیار بزرگی در این حوزه انجام شده به طوری که در بسیاری از ملاقات‌های خارجی مسئولان دیگر کشورها از اینکه توانستیم این تحول را در ایران ایجاد کنیم، متعجب شده‌اند و اعلام کرده‌اند ما با اینکه سال‌ها در این زمینه تلاش کرده‌ایم، هنوز به توفیق مطلوب دست نیافته‌ایم.

روحانی تاکید کرد: با این حال هنوز به آن توفیقی که مطلوب ما است دست نیافته ایم و تلاش ها برای رسیدن به اهدافمان در این حوزه ادامه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه محیط زیست نیز در کنار سلامت دغدغه دیگر ما است، گفت: وضع تالاب ها، دریاچه ها، ریزگردها، آلودگی هایی که صنعت برای ما به ارمغان آورده و … تلاش ما این است که نیروگاه های ما به جای سوخت مایع از گاز استفاده کنند تا با این کار بخشی از آلودگی ها کاسته شود.

وی گفت: امروز بیش از ۱۴۰ میلیون مترمکعب بر تولید روزانه گاز اضافه شده و امیدواریم سال آینده هم همین مقدار بر تولید گاز افزوده شود.

روحانی با بیان این مطلب که موضوع گاز در محیط زیست بسیار تاثیرگذار است، گفت: با افزایش تولید گاز می توانیم مصرف نیروگاه ها را از این طریق تامین کنیم.

برون رفت از موضوع ریزگردها به تنهایی از دست ما خارج است

رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که برون رفت از بسیاری از موضوعات به تنهایی از دست ما خارج است، ادامه داد: یکی از این موضوعات بحث ریزگردها است که از کشورهای مجاور وارد کشور ما می شود البته در این زمینه مذاکراتی هم انجام داده ایم اما زمان بر است.

وی تصریح کرد: موضوع محیط زیست آنقدر مهم است که دانش آموزان باید از ابتدا با آن آشنا شوند و خود را برای رفع مسائل آن آماده کنند.

روحانی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید با شرایط داخلی، نیازهای کشور و مشکلات متناسب حرکت کند، هم در بخش آموزش و هم در بخش پژوهش.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که سبک زندگی باید به دانش آموزان منتقل شود، گفت: کاری که معلمان عزیز در کلاس درس انجام می دهند غیر از علم و دانش، سبک زندگی است که با حضور، اخلاق و نحوه سخن گفتن، آن سبک را برای دانش آموزان و حتی خانواده های آنها ایجاد می کند.

سبک زندگی اسلامی – ایرانی به دانش آموزان منتقل شود

وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی–ایرانی با هویت دینی و ملی باید به دانش آموزان انتقال یابد.

روحانی با تاکید بر این مطلب که نمی توانیم از دنیا جدا باشیم از طرف دیگر ما باید خودمان را با شرایط جهانی هم کم و بیش تطبیق دهیم، گفت: انزوا مفهومی ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) گفت: پیامبر(ص) فرمودند: اطلبوا العلم ولو بالصین یعنی برای علم و دانش و روابط مرز جغرافیایی معنا ندارد. از آغاز اسلام هم در بسیاری از موارد دین اسلام از طریق تجارت به جهانیان معرفی شد.

رابطه با دنیا باید در چارچوب منافع و اصول ما ادامه یابد

وی تاکید کرد: پس اسلام دین انزوا نیست، دین ارتباط است. رابطه با دنیا هم باید درچارچوب منافع و اصول ما ادامه پیدا کند.
روحانی اضافه کرد: در شرایط امروز کشتی های بزرگ ما به بندرهای بزرگ دنیا سفر می کنند و پرچم ایران روی این کشتی ها در اهتزاز است. آن شرایط تحریم پارسال اجازه حرکت به کشتی های بزرگ ما را نمی داد، بیمه کشتی ها وجود نداشت. پارسال بانکهای خصوصی حاضر نبودند برای تجار ال سی باز کنند. امکان جابجایی پول از بانکهای جهانی وجود نداشت.

رئیس جمهور ادامه داد: ما امروز به دنیا ثابت کردیم توطئه و تحریم برای ملت ایران بی اثر است. برای ما جای افتخار دارد که با ایستادگی ملت ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری، با تلاش و فعالیت هنرمندانه دیپلمات های ما امروز حقوق ملت ایران تامین شده است.

روحانی اضافه کرد: مردم ما با فداکاری، هنرمندی و ایثارشان توانستند توطئه استکبار جهانی و برخی کشورهای منطقه را که متاسفانه با عظمت ملت ایران میانه خوشی ندارند خنثی کنند. توطئه آنها این بود که ما در مذاکرات هسته ای موفق نشویم و امروز هم تلاش می کنند تا از فضای بوجود آمده پسابرجام نتوانیم حداکثر بهره را ببریم.

وی تاکید کرد: ما باید از حقوق ملت دفاع کنیم. در تمام صحنه ها باید کاری کنیم که توطئه دشمنان علیه منافع ملی خنثی شود. امروز شرایط نسبت به پارسال که خدمت شما رسیدم بسیار متفاوت است و انشاالله سال آینده خواهیم دید که شرایط متفاوت تری خواهیم داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید خودمان را با شرایط جهانی و توسعه جهانی در چارچوب حفظ اصول و منافع مان تطبیق دهیم گفت: باید نسل جوان را طوری تربیت کنیم که در جوامع مختلف برای کشور، منطقه، مسلمانان و جهانیان مفید و موثر باشد.

نمی توان با فیلتر در دنیای امروز زندگی کرد

وی تصریح کرد: آیا می توانیم در چنین شرایطی بگوییم فضای مجازی کاملا ممنوع است؟ دنیای دیجیتال ممنوع؟ می توانیم بگوییم ارتباط اینترنتی نمی خواهیم؟ تمام شبکه های اجتماعی را روزانه و ساعتی فیلتر کنیم؟ آیا با فیلتر و ممنوعیت می شود در دنیای امروز زندگی کنیم؟ 

روحانی با بیان اینکه یک زمانی مخالف ویدئو بودیم گفت: یک زمان استفاده از برنامه های رادیو تلویزیون غیر داخلی کاملا ممنوع بود. فکر کنید ما همه دیش ها را جمع کنیم در استانهای مرزی چه باید کرد؟

وی با اشاره به نگرانی ها در این حوزه افزود: در عین حال یک نگرانی عمده هم وجود دارد و آن اینکه نسل جوان و نوجوان ما باید درست هدایت شود. همین طور یک که موبایل را به جوان یا نوجوان دادن نیاز به مراقبت، هدایت و آموزش دارد. باید آسیب های آن توضیح داده شود. نمی شود در شرایط امروز جهان یک کامپیوتر در اختیار نوجوان قرار دهیم. ارتباط اینترنتی هم برقرار شود. هر کجا خواسته هم سیر کند و به هر کسی خواست پیام بدهد. این هم نشدنی است.

رئیس جمهور با اشاره به نقش آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش اینجا یک مسئولیت سنگین دارد. دولت هم باید تلاش کند تا با فعال سازی مرکز اطلاعاتی جامع و شبکه جامع ملی اقداماتی را در این زمینه صورت دهد.

ضرورت آموزش دقیق به جوانها برای استفاده صحیح از تکنولوژی

روحانی افزود: همیشه این مسائل وجود دارد که باید با آموزش دقیق به جوانها بگوییم چه استفاده های مناسبی می توانند از این ابزار تکنولوژی ببرند و هشدار بدهیم نسبت به خطراتی که در کمین آنها است. اگر آموزش و پرورش را درست تبیین و تعریف کنیم نه تنها نباید ترسی داشته باشیم بلکه باید امیدوار به تاثیرگذاری حداکثری باشیم.

وی با اشاره به حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاههای دیگر کشورها خاطرنشان کرد: دانشجویان ما در خارج کشور سخنرانی مذهبی برگزار می کنند، روزه می گیرند، دعای کمیل می خوانند، نماز به وقت می خوانند. اگر جوانها را در دبستانها و دبیرستانها که کلید است، درست تربیت کنیم مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم بهترین و ارزشمندترین امانت خود را به شما سپردند. باید از این نعمت الهی حداکثر استفاده را ببریم. خدا به شما نعمت بزرگی داده است. همه چیز را که نمی شود با حقوق و مزایا مقایسه کنید. امام(ره)  فرموده است کار شما کار انبیا است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ائمه و پیامبران(ص) هم معلم بودند، گفت: خدا توفیق بسیار بزرگی به شما داده است. اگر شما دانش آموزان را درست تربیت کنید اثرش را در همه جا خواهید دید.

وی با بیان اینکه باید در بسیاری از مسائل با هم همفکری کنیم، افزود: باید فکر کنیم نسل جوان چطور از ابزار جدید استفاده کند تا گرفتار آسیب های آن نشود.

والدین با مدارس مشارکت فعال داشته باشند

روحانی تاکید کرد: آموزش و پرورش و تربیت یک امر دوسویه است. از یک سو شما هستید و از سوی دیگر والدین هستند. باید والدین را به مشارکت فعال دعوت کنیم. آنها باید در بحث تربیت حضور پیدا کنند. باید از آنها مشورت بگیریم و با هم فکری هم نسل جوان و نوجوان را در مسیر علم و دانش و پرورش و اخلاق قرار دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: این امانات الهی ساعاتی در کنار شما هستند و ساعاتی در منازل و در کنار خانواده. باید این فرصت مغتنم شمرده شود.

وی  با بیان اینکه ایران کشوری سراسر افتخار است، تصریح کرد: ما مفاخر بسیاری در این کشور داشتیم و باید امروز و فردا هم جهان به افتخارات ما ببالد. افتخارات ما افزون و افزون تر شود و این کار با ایثار و همت شما امکانپذیر است.

دولت هیچ وقت از بودجه آموزش و پرورش نکاسته است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت توجه ویژه ای به آموزش و پرورش دارد، گفت: دولت همه توان خود را برای کمک به آموزش و پرورش در طبق اخلاص گذاشته است. ما پارسال شرایط بسیار سختی داشتیم، امسال هم شرایطمان آسان نیست اما هیچ وقت بودجه آموزش و پرورش را نکاسته ایم و همه تخصیص اعتبارات بالای صد درصد بوده است. این به آن معنا است که دولت به اهمیت آموزش و پرورش واقف است.

روحانی در خاتمه گفت: می دانیم هنوز همه مشکلات حل نشده و ما مسئولیت سنگینی در قبال معلمان داریم که به توفیق الهی تلاشمان مرتفع ساختن آنها است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا