فعال شدن ژن های مشابه آواز پرندگان در مغز با نواختن موسیقی

تاکنون مطالعات متعددی در مورد اثرات موسیقی بر ذهن انسان صورت گرفته است، اما ابعاد زیستی موسیقی همچنان ناپیدا بوده است. مطالعه جدیدی که در این میان به انجام رسیده نشان می دهد نواختن موسیقی توسط نوازندگان حرفه ای موجب افزایش فعالیت ژنی که در انتقال دهنده های عصبی دوپامین، رفتارهای حرکتی، یادگیری و نیز حافظه دخیل هستند می شود. جالب اینجاست که برخی از این ژنها عامل ایجاد صدا در پرنده های آوازخوان نیز به شمار می رود.

پیش از این برخی پژوهش ها نشان می داد که موسیقی سبب ایجاد تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز انسان شده و توانایی های شناختی را افزایش می دهد. با این حال سازوکار مولکولی این مساله همچنان ناپیدا بود. مطالعه جدیدی که توسط گروهی از پژوهشگران فنلاندی به انجام رسیده به بررسی اجرای موسیقی (به مدت 2 ساعت در کسنرت) بر روی بیان ژنی در نوازندگان حرفه ای پرداخته است.

نتایج این بررسی نشان می داد که موسیقی سبب افزایش فعالیت ژنهای دخیل در انتقال عصبی دوپامین، عملکردهای حرکتی، یادگیری و حافظه می شود. گفتنی است برخی از این ژنها نظیر SNCA، FOS و یا DUSP1 در تولید و ادراک صدا در بدن پرندگان کاربرد دارند.

این پژوهش به تازگی در ژورنال علمی Scientific Reports منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا