اما واگرهای مصرف دارو برای نیروی کار در شیفت شب

سینا پرس: در کشورهای توسعه یافته، حدود 10 درصد از نیروی کار، شبها مشغول فعالیت هستند. بسیاری از این افراد برای مقابله با عوارض ناشی از کار در شیفت شب به مصرف برخی داروها روی می آورند. با وجود گستردگی جمعیت افرادی که شبها کار می کنند، هنوز مطالعه زیادی در مورد میزان اثربخشی و نیز اثرات بلندمدت داروهای مصرفی برای خواب یا هوشیاری بر سلامت به انجام نرسیده است.

 

با این حال، مطالعه جدیدی که به بررسی پژوهش های محدود قبلی در زمینه تاثیر دارو در شیفت شب پرداخته نشان می دهد که برای برخی از افراد، عوارض این داروها بیشتر از منافع آن است. دانشمندان در این مطالعه به بررسی 15 آزمایش تحقیقی انجام شده بر روی 718 نفر پرداختند.

 

در 9 پژوهش، میزان اثربخشی داروی هورمونی ملاتونین بر کارگران شیفت شب مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که این افراد در مقایسه با کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، 24 دقیقه بیشتر می خوابیدند، اما این دارو تاثیری بر زودتر به خواب رفتن این افراد نداشت. همچنین در یک تحقیق نیز، میزان تاثیر داروی خواب آور زیپلیکون مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد تاثیر این دارو بر کارگران شیفت شب، بیشتر از دارونما نبود.

سایر پژوهش ها نیز به بررسی کافئین و نیز دو داروی مودافینیل و آرمودافینیل که برای کارگران بی خواب تجویز می شود پرداخته بودند. این مطالعات نشان داد که کافئین موجب کاهش خواب آلودگی در طی شب برای کارگرانی که قبل از شروع شیفت چرت زده بودند می شد. همچنین دو داروی مودافینیل و آرمودافینیل موجب افزایش هوشیاری و کاهش خواب می شد. اما این داروها در مقابل سردرد، حالت تهوع و نیز افزایش فشار خون را در تعداد زیادی از افراد مصرف کننده به همراه داشتند.

جوها لیرا، پژوهشگر موسسه سلامت کار فنلاند که سرپرستی این تیم پژوهشی را بر عهده داشت می گوید: «برای بسیاری از کسانی که شبها کار می کنند، مصرف داروهایی برای بیدار ماندن یا بهتر به خواب رفتن پس از اتمام کار می تواند سودمند باشد. با این حال، بررسی ما نشان داد که نمی توان این داروها را برای مدتی طولانی مصرف کرد و برخی از آنها ممکن است عوارضی جدی با خود به همراه داشته باشند».

سالها است که کارشناسان می دانند که اختلال در الگوی خواب و بیداری می تواند موجب افزایش احتمال سوانح ناخواسته شده و سلامت افراد را تهدید کند. با این حال، نیاز به بررسی جامع تر جنبه های مختلف این مساله و نیز بررسی گسترده تر اثرات داروهای مختلف مصرفی توسط افراد شاغل در شیفت شب کاملاً مشهود است.

psychcentral  :منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا