نصب موفقیت‌آمیز تورهای پرورش ماهی تولیدی جهاد دانشگاهی امیرکبیر در خلیج فارس

 دکتر مهدی ورسه‌ای رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این مطلب اظهار کرد: تورهای قفس پرورش ماهی تولیدی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، دارای خاصیت آنتی‌فولینگ به منظور کاهش چسبندگی موجودات دریایی به تورها است و از طناب‌هایی در طراحی آن استفاده شده است که استحکام بالایی داشته و ازدیاد طول آنها محدود است. در طراحی این تورها، مشخصات مدنظر استاندارد NS9415 کشور نروژ در دستور کار قرار گرفته و ویژگی‌های تور تولید شده، مطابق این استاندارد مورد قبول در سطح بین‌الملل است.

وی افزود: تور پرورش آبزیان در محیط دریا، حاصل تلاش دوساله محققان گروه پژوهشی مهندسی نساجی جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر در راستای اقتصاد دانش‌بنیان است که مراحل ابتدایی تا تولید صنعتی آن با حمایت و بودجه‌های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و مرحله تجاری‌سازی آن با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری جهاد نصر و مجموعه‌های جهاد نصر از جمله جهاد نصر کرمان به سرانجام رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ضرورت و مزایای استفاده از این تکنولوژی جدید گفت: در شرایط حاضر از نظر صید یا پرورش آبزیان، از سواحل ایران بهره‌برداری بهینه انجام نمی‌شود در صورتی که امروزه دنیا موضوع اشتغالزایی و توسعه پایدار از طریق سواحل که همان صید توام با حفاظت از گونه‌های دریایی به ویژه ذخایر ماهیان خاویاری و یا بومی ایران است را دنبال می‌کند و در حقیقت مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: آن دسته از استخرهای پرورش ماهی که در مسیر آب‌های روان احداث می‌شود بعضا با مشکل انتقال بیماری از طریق این آب‌ها روبه‌رو هستند و ورود آب به فضای بسته استخر نیز به خودی خود موجب تشدید بیماری خواهد شد و در صورت کنترل نشدن بیماری، باید کل محصول آن دوره پرورش ماهی را معدوم کرد که ضرر و زیان هنگفتی به پرورش‌دهندگان آبزیان وارد می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، سال‌های زیادی است که برخی کشورهای پیشرفته به پرورش ماهی در مجموعه‌ای از آب دریا روی آورده‌اند که علاوه بر مبتلا نشدن آبزیان به بیماری‌ها و آفات، به خاطر تغذیه ماهیان از منابع دریایی، مقرون به صرفه خواهد بود و علاوه بر طعم و مزه بسیار خوب، کاملا ارگانیک است.

ورسه‌ای ادامه داد: دانش فنی شامل طراحی، تولید و تکنولوژی این تورها که بدون گره هستند توسط تیم تحقیقاتی مهندسی نساجی جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر به دست آمده و استفاده از تکنولوژی تکمیل ضدجلبک نیز در ساخت این تورها به کار گرفته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: عدم چسبیدن جلبک به تور موجب می‌شود که چشمه‌های تورها بسته نشود و جریان آب دائما وجود داشته باشد و مواد مغذی دریا مرتب به تور وارد شود.

ورسه‌ای درباره وضعیت استفاده از روش پرورش ماهی در دریا توسط دیگر کشورهای دنیا نیز گفت: بخش اعظم دانش و تکنولوژی فنی این سیستم در دست نروژی‌ها است که با استفاده از آن و تولید و صید ماهی در حاشیه دریا به صورت کنترل شده، حدود 60 درصد بازار ماهی دنیا را در دست گرفته‌اند.

تورهای قفس پرورش ماهی تولیدی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، پس از حمل به جزیره قشم، همزمان با سی‌وششمین سالروز تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی با موفقیت در آب‌های نیلگون خلیج فارس (اطراف جزیره قشم) بر روی قفس‌ها موردنظر شرکت بهره‌بردار نصب و آماده بهره‌برداری شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا