75 درصد انرژی مصرفی ساختمان ها قابل صرفه جویی است

دکتر جواد نوفرستی به خبرنگار این خبرگزاری گفت: مشکل از آنجاست که ساختمان ها به صورت عایق ساخته نمی شوند. 35 درصد پرت انرژی بر اساس آمارهای موجود از پوسته خارجی دیوارهاست، 25 درصد از سقف، 10 درصد کف و 20 درصد هم از پنجره ها و درهاست. با توجه به اینکه بالاترین سهم مصرف انرژی را بخش ساختمان دارد و حدود 40 درصد کل انرژی کشور در این بخش مصرف می شود، لذا اولویت اول مربوط به این بخش است. در بخش ساختمان شاخص مصرف انرژی کشور ما بر اساس هر متر مربع، 4 برابر جهان است. این یعنی اینکه در بخش ساختمان می توانیم بالای 70 تا 75 درصد صرفه جویی کنیم یعنی نباید به اهداف 10 یا 20 درصد راضی باشیم.

نوفرستی افزود: برای صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش ساختمان باید اولویت ها را پیدا کرد تا بیراهه نرویم. در ساختمان، بخشی از صرفه جویی مربوط به وسایل سرمایش یا گرمایش است که هرچه راندمان بالاتر باشد مصرف کمتر می شود. از آن 70 درصد توان صرفه جویی حدود 30 درصد با اصلاح سیستم های انرژی بر به دست می آید. اولویت بالاتر نسبت به این موضوع خود ساختمان است. انرژی که تبدیل به سرما یا گرما شده به راحتی از دست می رود. یعنی ساختمان به گونه ای ساخته نشده که گرما و سرما را در داخل خود حفظ کند.

 

این گارشناس انرژی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که کمتر از 2-3 درصد ساختمان های ما به صورت دوستدار انرژی ساخته می شوند. مشکل از آنجاست که ساختمان ها به صورت عایق ساخته نمی شوند. 35 درصد پرت انرژی بر اساس آمارهای موجود از پوسته خارجی دیوارهاست، 25 درصد از سقف، 10 درصد کف و 20 درصد هم از پنجره ها و درهاست.

وی در پایان اظهار داشت: 20 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که عایق ساخته نشدند اما رفتیم به سمت پنجره های دوجداره که سهم کمتری  نسبت به عایق ساختمان دارد و توجه نکردیم به موضوع ایمنی ساختمان که بالای 70 درصد خانه ایرانی ها آبگرمکن و بخاری دارند و این نیاز به تهویه هوا دارد. اخیرا می آیند پنجره دوجداره می گذارند و ضمنا یک دریچه تامین هوا می گذاریم که بحث ایمنی مردم در خطر نیفتد. در حالی که عایق ساختمان این محدودیت را ندارد. با فناوری های نانو می شود پوشش های عایق و پوشش های رنگ و حتی کاغذهای دیواری تولید کرد که در ساختمان های موجود از اتلاف انرژی جلوگیری شود.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا