ترمز ای بی اس چگونه کار می کند؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از عبارت ترمز های ضد قفل برای سیستم ترمز ABS اشتباه است زیرا در این سیستم ترمز هم چرخ ها قفل می شود اما به این حالت باقی نمانده و صفحات دیسک و  پد های لنت ترمزبه صورت متناوب آزاد و درگیر می شوند. در حقیقت در این سیستم بر خلاف سیستم های پیشین، چرخ خودرو قفل باقی نمانده و سر نمی خورد. در شرایط عادی و در سیستم های قدیمی وقتی با سرعت بالا پدال ترمز به طور ناگهانی تا انتها فشار داده می شد، چرخ ها قفل شده و خودرو در همان راستا و به صورت مستقیم و توام با شنیده شدن صدای اصطکاک جیغ مانند لاستیک روی جاده به سمت جلو می رفت و حتی چرخاندن فرمان نیز در این حالت بی فایده بوده و مسیر خودرو تغییر نمی کرد.

نحوه عملکرد سيستم های ABS با وجود الگوريتم های متفاوتی که برای آن ها تعريف شده ، بسيار ساده و ابتدايی است . چناچه شما خودروی خود را که از سيستم ABS استفاده نمیکند ، به جای توقف ناگهانی ، با فشار چندين بار پا روی پدال ترمز متوقف کنيد ، همان کار ترمز های ضد قفل را انجام داده ايد ، با اين تفاوت که در يک سيستم ABS ، تمامی اين کارها خودکار صورت می گيرد .

به گفته کارشناسان در هنگام قفل‌شدن چرخ‌ ها میزان بازدارندگی آن‌ها از انحراف به طرفین به صفر میل می‌کند. علت این امر آن است که میزان اصطکاک ایستایی در آستانه حرکت بین زمین و لاستیک خودرو همواره از اصطکاک جنبشی آن بیشتر است. در حقیقت در این شرایط خودرو به طور کامل از اختیار راننده خارج شده و تا زمان ایستادن کامل یا برخورد با موانع رو به رو به طور مستقیم حرکت می کند.  طراحان برای برطرف کردن این عیب، سیستم ترمز ABS را ابداع کردند که به راننده اجازه می دهد حتی در صورت فشردن پدال ترمز تا انتها نیز کنترل خودرو را در اختیار داشته باشد. این سیستم تنها در خودروها استفاده نشده و پیش از استفاده شدن در اتوموبیل، در هواپیما ها و ترن ها کاربرد داشته است. نحوه عملکرد سيستم های ABS با وجود الگوريتم های متفاوتی که برای آن ها تعريف شده ، بسيار ساده و ابتدايی است . چناچه شما خودروی خود را که از سيستم ABS استفاده نمیکند ، به جای توقف ناگهانی ، با فشار چندين بار پا روی پدال ترمز متوقف کنيد ، همان کار ترمز های ضد قفل را انجام داده ايد ، با اين تفاوت که در يک سيستم ABS ، تمامی اين کارها خودکار صورت می گيرد .

این سیستم ترمز برای نخستین بار توسط شرکتی با نام دانلوپ ماکسارت و در سال 1966 میلادی در خودرو ها استفاده شد. در سیستم ترمز ABS  زمان و مسافت کمتری برای توقف مورد نیاز بوده و این موضوع در مواردی غیر طبیعی مانند جاده های خیس ؛ یخ زده و لغزنده بسیار با اهمیت محسوب می شود.

سیستم ترمز ABS با کنترل در فشار هیدرولیک ترمز و قطع و وصل کردن خودکار و هوشمند  آن باعث ارتباط و یا قطع شدن ارتباط بین لنت ترمز و دیسک به صورت پیاپی  با هدف جلو گیری از بلوکه شدن چرخ می شود. در هنگام عملکرد این سیستم، راننده صدا و لرزش خاصی در اتاق حس کرده و احساس می کند پدال در زیر پایش در حال لرزش و شکسته شدن است.  بهترین راه برای استفاده از این سیستم ترمز، فشردن کلاچ  تا انتها و فشردن پدال ترمز به صورت متناوب و همزمان تلاش برای کنترل و هدایت خودرو در مسیر مناسب است.

این سیستم از سال 2004 میلادی به عنوان استاندارد پایه سیستم ترمز خودرو ها در اتحادیه اروپا معرفی شده و تمامی خودروسازها موظف به نصب آن در محصولات خود شدند. در سیستم ترمز ABS چرخ ها دارای حسگرهای ویژه ای هستند که سرعت چرخ ها را تحت کنترل داشته و در هنگام ترمز های ناگهانی با ارسال دستوراتی به بخش کنترل ، فشار سیلندر ترمز را قطع و وصل می کند تا خودرو به طرز موثر تری متوقف شده و همچنین راننده قادر به هدایت آن و تغییر مسیر باشد.

ترمزهاي ABS از 4 قسمت عمده زير تشکيل می شوند:

1- سنسورهای سرعت که زمان قفل شدن چرخها را نمايش می دهند و با قرار گرفتن در هر چرخ و یا دیفرانسیل  اين اطلاعات را ارسال می کند.

 2- سوپاپ ها که معمولا در 3 موقعيت عمل می کنند:

در وضعيت اول کاملا باز هستند و فشار سيلندر اصلی را به داخل ترمز می فرستند، در حالت دوم  دريچه سوپاپ ها بسته می شوند و ترمز از سيلندر اصلی جدا می شود. اين کار، از افزايش بيش از حد فشار داخل ترمز که راننده را به اعمال نيروی بيشتری روی پدال وادار می کند ، جلوگيری کرده و در موقعيت سوم ، سوپاپ ها مقداری از فشار را از طريق ترمز خارج می کنند.

 3- از آن جا که سوپاپ ها مقداری از فشار خود را از طريق ترمز گيری از دست می دهند . نقصان فشار ،با استفاده از پمپ جبران می شود .

4- چهارمين بخش سيستم ، يک دستگاه کنترل کننده است که به عنوان رايانه کوچکی در خودرو عمل می کند و سنسورهای سرعت و سوپاپها را تنظيم می کند.

 قطعات موجود در سیستم ترمز ABS عبارتند از : سنسورهای سرعت چرخ سنسورهای سرعت چرخ های جلو و عقب با آهن ربای دائمی ، کوئل و هسته در مقابل دنده هایی که اطراف روتور قرار گرفته اند هنگام گردش روتور ولتاژ AC را با فرکانس متناسب با سرعت گردش روتور تولید می کنند . از ولتاژ AC در ECU   برای دریافت داده های مورد نیاز مربوط به سرعت چرخ ها بهره گیری می شود . سنسور شتاب بهره گیری از سنسور شتاب ، ECU را قادر می سازد تا مقدار شتاب منفی خودرو را محاسبه کند و به این ترتیب از شرایط سطح جاده بهتر مطلع شود و به جهت پیش گیری از بلوکه شدن چرخها دقت ترمز گیری افزایش می یابد ، همچنین به سنسور شتاب حسگر G نیز گفته می شود. فعال کننده ABS فعال کننده ABS با سیگنال های دریافتی از ECU  میزان فشار روغن هیدرولیک در هر یک از چرخ ها را به صورتی کنترل کرده که به هر کدام از ترمز ها فشار روغن به صورت مناسبی وارد شود .

در ویدئوی ارائه شده در این گزارش به طور ساده و دقیقی با طرز عملکرد این سیستم ترمز آشنا می شوید.

گردآوری گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا