تغییرات جوی و آلاینده ها، عامل اصلی حساسیت در انسان

گازهایی نظیر دی اکسید نیتروژن و اوزون زمینی باعث برانگیختن تغییرات شیمیایی در بسیاری از حساسیت‌ ها شود و آنهاا را تشدید می کند. این امر با کمک اطلاعات مربوط به تغییرات جهانی آب و هوا می تواند تشریح کند که چرا حساسیت های هوایی در حال شیوع پیدا کردن است. این یافته ها در نشست بین المللی جامعه شیمی آمریکا(ACS) ارائه شد.

دکتر اولریخ پوشل از موسسه  مکس پلنک  آلمان در این رابطه بیان کرد: «دانشمندان به این امر مشکوک بودند که آلاینده های هوایی و تغییرات آب  و هوایی در افزایش شمار افراد مبتلا به آلرژی در سراسر جهان دخیل است. اما دانستن پروسه های شیمیایی اصلی در پس این پدیده توانست این موضوع را به اثبات برساند. تحقیق ما نقطه شروعی برای تشریح چگونگی رخداد تغییرات شیمیایی در امراض آلرژیک و چگونگی تاثیر این تغییرات در ایجاد آلرژی است.»

بر اساس اطلاعات به دست آمده در کالج حساسیت آمریکا  بالغ بر پنجاه میلیون نفر در آمریکا از حساسیت های بینی رنج می برند و این شمار کماکان رو به افزایش است.

در تحقیق قبلی دکتر پوشل ،دکتر کریستوفر کامف و همکاران آنها در موسسه مکس پلنک توضیح می دهد که چگونه مواد  حساسیت زا در هوا در حال دگرگونی هستند. بر اساس این تحقیق آن ها تصمیم گرفتند کاوشی عمیق تر بر روی چگونگی رخ دادن این شرایط  و چگونگی افزایش  دوام و نیروی این حساسیت زا ها براثر آلاینده های هوایی ترافیکی  انجام دهند. آنها تاثیرات سطوح متفاوت اوزون و دی اکسید نیتروژن را بر روی افزایش ماده آلرژی زایی به نام Bet v 1 را با استفاده از آزمون های آزمایشگاهی و شبیه ساز های کامپیوتری بررسی کردند.

محققان مشخص کردند که اوزون، مولفه اصلی تشکیل دود اسید آمینی به نام tyrosine را اکسیده می کند که به شکل دهی پروتئین های Bet v 1 کمک می کند. این تغییر شکل دهی رشته ای از تغییرات شیمیایی را تنظیم می کند که شامل واسطه های اکسیژن انفعالی می شود و می تواند با دگرگون کردن ساختار و پتانسیل تاثیرات بیولوژیکی آنها پروتئین ها را به هم بچسبانند وقتی این عمل انجام می شود ، پروتئین های متصل به هم می توانند حساسیت زاتر از پیش شوند.

این محققان درصددند تا با همکاری با دانشمندان بیوشیمی، پروتئین های حساسیت زای بیش تری را در محیط شناسایی کرده و تاثیرات آنها را بر روی انسان بررسی کنند و البته این امر خود ممکن است تحت تاثیر سایر عوامل فیزیولوژیکی باشد.