ژن موی قرمز و پوست سفید عامل افزایش ریسک سرطان پوست

طبق برآورد محققان بریتانیایی، داشتن این ژن تقریبا مساوی با این است که فرد ۲۱ سال در معرض نور خورشید بوده است.

دکتر دیوید آدامز عضو تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی تراست سنگر، در این باره می گوید: «مطالعات قبلی نشان داده اند که فرد دارای موی قرمز دارای احتمال بالای ابتلا به سرطان پوست است، اما برای اولین بار اثبات شده است ژن مرتبط با موی قرمز با ابتلا به سرطان پوست همراه با جهش های بیشتر ارتباط دارد.»

به گفته محققان، جهش ژنی موردنظر در این حالت MC۱R نام دارد. این DNA بر نوع رنگدانه ملانین افرادی که در پوست انها تولید می شود تاثیر می گذارد.

به گفته آدام، افراد دارای موی قرمز دو نسخه از این گونه ژن ها دارند که در نهایت منجر به پوست کک مکی و پوست بور و رنگ پریده شده که بسیار مستعد آفتاب سوختگی است.

پژوهشگران دریافته اند حتی داشتن یک نسخه از این ژن مرتبط با موی قرمز با افزایش تعداد جهش های مرتبط با ملانوما (جدی ترین نوع سرطان پوست) مرتبط است.

محققان عنوان می کنند سایر افراد دارای سایر انواع رنگ موها نیز از این ریسک مبری نیستند چراکه ممکن است این گونه از ژن ها در آنها نهفته باشد. از اینرو باید در مورد قرارگیری در معرض اشعه مضر UV نور خورشید مراقب خود باشند.

به گزارش مهر، در این مطالعه، محققان توالی DNA تومور جمع آوری شده از بیش از ۴۰۰ نفر را بررسی کردند. یافته ها نشان داد جهش های مرتبط با آسیب ناشی از خورشید در تومورهای افراد حامل ژن موی قرمز نسبت به افراد فاقد این DNA، ۴۲ درصد بیشتر بود.