پرتاب موفق ماهواره کره جنوبی

ماهواره چند منظوره کره جنوبی موسوم به KOMSAT-3A، روز پنجشنبه از پایگاه یاسنی روسیه واقع در 1800 کیلومتری جنوب شرقی مسکو به فضا پرتاب شد. ماهواره 1100 کیلوگرمی کره جنوبی به وسیله راکت دنپر به فضا پرتاب شد. راکت فضایی دنپر طرح مشترک روسیه و اوکراین است و بخش اصلی این راکت را راکت قاره پیمای 'ار.اس-20' یا 'ساتانا' تشکیل می‌دهد که از دوره شوروی سابق باقی مانده و با همکاری اوکراین به راکت فضایی تبدیل شده است.

این پرتاب در حالی صورت گرفت که پیش از این از سوی آژانس فضائی روسیه عنوان شده بود که این کشور کلیه عملیات‌ها و ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده با راکت ماهواره‌بر دنپر که به صورت مشترک میان روسیه، اوکراین و قزاقستان ساخته می‌شد را متوقف خواهد کرد. گفتنی است آلکساندر سرکین مدیرعامل شرکت بین‌المللی فضائی  ISC  در این رابطه اعلام کرد : «شرکت ما کلیه قراردادهای ماموریت‌های فضائی را که قرار است با راکت‌های دنپر انجام شوند و تاریخ عقد قرارداد آن‌ها پیش از تصویب قانون جدید مبنی بر منع استفاده از راکت‌های دنپر توسط روسیه است را بر اساس توافقات پیشین، انجام خواهد داد «

بر این اساس و با استناد به گفته این مقام ارشد فضائی روسیه علاوه بر عملیات پرتاب ماهواره Komsat-3A، در سال جاری میلادی دو عملیات دیگر نیز با استفاده از راکت‌های فضاپیمای دنپر انجام خواهد شد. ماهواره جدید کره جنوبی 14 دقیقه و 53 ثانیه پس از پرتاب در مدار از پیش تعیین شده خود قرار گرفت. این ماهواره، 5 ساعت و 56 دقیقه پس از پرتاب، اولین ارتباط را با ایستگاه زمینی کره جنوبی برقرار خواهد کرد.

ماهواره علمی کره جنوبی به منظور تکمیل سه ماهواره دیگر علمی و چند منظوره کره جنوبی که در حال حاضر عملیاتی هستند، به فضا پرتاب شده است. این ماهواره به یک لنز نوری مجهز شده است که در مقایسه با لنز دیگر ماهواره‌های کره جنوبی، دارای بالاترین رزولوشن است و قادر است تصاویر اجسامی با قطری بیش از نیم متر را به ثبت برساند.  ماهواره کره جنوبی همچنین به یک سنسور مادون قرمز مجهز شده است که به وسیله آن می‌تواند تغییرات دما را تشخیص دهد و قادر است جنبش‌های آتشفشانی و آتش‌سوزی جنگل‌ها را تشخیص دهد.

اولین ماهواره علمی کره جنوبی و مجهز به رادار روزنه ترکیبی که در آگوست سال 2013 به فضا پرتاب شد، به ماهواره جدید کمک خواهد کرد تا به صورت 24 ساعته و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، به رصد زمین بپردازد. ماهواره  KOMSAT-3A برای چهار سال آینده، 15 بار در روز، در مدار دایره‌ای حرکت خواهد کرد. کره جنوبی قصد دارد راکت‌های خود را توسعه دهد و تا سال 2019 راکت‌های خود را آزمایش کند.  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا