چراغ های جلوی خودرو در مسیر نگاه راننده

تاکنون فناوری های متعددی برای بهبود عملکرد چراغ های جلوی خودرو ارائه شده است. برای نمونه طراحی سازوکاری برای الگوهای مختلف تابش نور محیط های مختلف، تغییر جهت تابش هماهنگ با مسیر رانندگی و خاموش کردن چراغ در مواقعی که خوردویی از جلو می آید، از جمله این فناوری هاست.

اما از دو سال پیش تاکنون، یکی از شرکت های خودروسازی در حال ساخت سامانه ای برای هماهنگی مسیر تابش نور لامپ جلویی خودرو با مسیر نگاه راننده است. این سامانه علاوه بر این قادر به تنظیم شدت نور نیز خواهد بود.

در این سامانه یک دوربین به بررسی برخی بخش های شاخص چهره نظیر بینی و چشم می پردازد تا به این ترتیب جهت نگاه راننده را تعیین کند. همچنین حسگرهای فروسرخ و دیویدهای نور نیز می توانند در هنگام تاریکی شب تا 50 بار در ثانیه به بررسی جهت نگاه راننده بپردازند.

یکی از مشکلات این سامانه این است که انسان معمولاً به سرعت به اطراف نگاه می کند و اگر بر اساس این تغییرات نور خودرو هدایت شود، شاهد حرکات سریع و بی نظم آن خواهیم بود. به همین دلیل این سامانه از الگوریتمی استفاده می کند که می تواند با تاخیر در عملکرد آنی، موجب حرکت روان تر جهت نور خودرو شود. همچنین این سامانه می تواند با هر فردی که پشت فرمان می نشیند به خوبی کار کند و نیازی به تنظیم خاصی نیست.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا