ارائه خدمات ماهواره‌ای در ترکمنستان

قربان‌قلی بردی‌محمدف دستور داده است تا دولت تدبیری بیاندیشد و با توجه به اسناد مربوطه، پیش‌نویسی را برای راه‌اندازی شرکتی برای ارائه خدمات ماهواره‌ای تهیه کند.

ترکمنستان در تلاش است تا خدمات ماهواره‌ای مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی دریافت کند و بدین منظور ماهواره خود را به فضا پرتاب خواهد کرد. در حال حاضر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی این کشور توسط ماهواره «یامال» روسیه پخش می‌شوند.

ترکمنستان اولین ماهواره مخابراتی خود موسوم به «ترکمن عالم 520 ای» را در اوایل سال 2015 به فضا پرتاب خواهد کرد. مرکز ملی کنترل ماهواره‌ای آن نیز در استان آخال ترکمنستان واقع شده است. ماهواره ترکمنستان توسط شرکت فرانسوی تالس آلنیا اسپیس ساخته شده است و این ماهواره توسط شرکت آمریکایی اسپیس ایکس و از پایگاه پرتاب کیپ کارناوال، به فضا پرتاب خواهد شد.

ماهواره ترکمنستان، بخشی از اروپا، آفریقا و آسیا را پوشش خواهد داد و به ترکمنستان این امکان را خواهد داد که به طور قابل توجهی به خدمات ارتباطی دسترسی داشته باشد و همچنین به برنامه‌های کاربردی بسیاری از جمله اینترنت و ارتباطات تلفن همراه دست یابد. این ماهواره به وسیله راکت فالکون 9 برای موقعیت 52 درجه شرقی و قدرت 10 کیلووات و 38 فرستنده در باند Ku تنظیم می‌شود و عمری حدود 16 سال خواهد داشت.

به گفته مقامات و کارشناسان ترکمنستانی راه‌اندازی ماهواره مخابراتی «ترکمن عالم 520 ای »  به طور قابل توجهی به توسعه سیستم‌های ارتباطی، تلویزیون ماهواره‌ای و اینترنت سرعت خواهد بخشید و به حل مشکلات عمده‏‌ خدمات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، از جمله در زمینه اکتشاف مواد معدنی و نفت و گاز، نظارت بر محیط زیست کمک خواهد کرد.

شرایط آب و هوایی ترکمنستان، این کشور را در میان بهترین نقاط این سیاره برای انجام مشاهدات نجومی قرار داده است. به طور خاص، شفافیت جو، نور مطلوب و شرایط بادی مساعد، این اجازه را می‌دهد که در سال بتوان بیش از 2000 ساعت، اجسام فضایی را مشاهده کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا