مغز انسان مدرن چگونه رشد کرد؟

مطالعات انجام شده در زمینه رشد و تکامل مغز انسان های نئاندرتال نشان می دهد که مغز این انسان ها در هنگام تولد مشابه مغز انسان های مدرن یا هوموساپینس ها بوده و در ادامه، این دو گونه انسانی روند رشد مغزی مختلفی را تجربه می کردند.

الگوی رشد مغز انسان های مدرن در دوران کودکی با نئاندرتال ها نسبتا مشابه بوده و این موضوع شامل رشد سریع مخچه و بخش هایی دیگر از مغز می شود. قدرت تعقل و ادراک نئاندرتال ها، نسبتا با انسان های مدرن مشابه بوده و این دو گونه انسانی برای فکر کردن از الگوهای یکسانی بهره می برند.

در همین رابطه کریستوف زولیکوفر از پژوهشگران دانشگاه زوریخ به همراه تیمی از محققان به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و تلاش می کنند تا دریابند مغز انسان چگونه رشد کرده است.  آن ها برای این منظور اقدام به ساخت قالب هایی سه بعدی از جمجمه 15 انسان نئاندرتال کردند که سنین مختلف از نوزاد تا افراد بالغ را شامل می شد. در ادامه این تیم تحقیقاتی اقدام اقدام به ترسیم الگوی مغزی انسان های نئاندرتال و مقایسه آن با نوزادان و کودکان انسان های مدرن کرده و بر پایه این تحقیقات مشخص شد که مغز انسان های نئاندرتال در مقایسه با انسان های مدرن، کشیده تر، پهن تر و صاف تر بوده است.

کریستوف زولیکوفر در این رابطه گفت: مطالعات ما نشان می دهد که الگوی رشد مغز انسان های مدرن در دوران کودکی با نئاندرتال ها نسبتا مشابه بوده و این موضوع شامل رشد سریع مخچه و بخش هایی دیگر از مغز می شود. به نظر من قدرت تعقل و ادراک نئاندرتال ها، نسبتا با انسان های مدرن مشابه بوده و این دو گونه انسانی برای فکر کردن از الگوهای یکسانی بهره می برند.

موضوع مهمی که در این زمینه باید مطرح کرد، تردیدهایی در بحث اندازه گیری دقیق ابعاد مغزی در نوزادان انسان است، زیرا در این سن ، استخوان جمجمه نوزادان بسیار ظریف، نرم و آسیب پذیر بوده و این موضوع تخمین دقیق ساختار رشد مغزی را دشوار می کند.

در این رابطه امیلیانو برنر از پژوهشگران مرکز تطور انسان در بورگس اسپانیا که در این مطالعات مشارکت داشت اعلام کرد: من اعتقاد دارم باید در رابطه با این موضوع دقیق تر عمل کرده و پزوهشگران نباید با هر یافته جدیدی، اقدام به ترسیم تفاوت های مورفولوژیکی و ریخت شناسی بین گونه های مختلف انسانی کنند.

منبع: newscientist

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا