افزایش 30 درصدی نرخ خرید برق با استفاده از تجهیزات ساخت داخل

سید محمد صادق زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، از برنامه وزارت نیرو برای ایجاد ثبات در تعرفه های خرید برق تجدیدپذیر خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه تعرفه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر یک مسیر تکاملی را طی کرد و الان به یک ثبات رسیده است. تقاضای بخش خصوصی این است که دیگر تغییری در تعرفه ها صورت نگیرد. وزیر محترم نیرو هم عنوان کردند که ما دیگر قصد نداریم در تعرفه ها تغییری اعمال کنیم و اگر قرار شد تغییر دهیم از 6 ماه قبل اعلام می کنیم. بنابراین خواست بخش خصوصی که ثبات در تعرفه ها بود، حاصل شده است.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو (سانا) افزود: خوشبختانه منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت بهای برق تجدیدپذیر به بودجه دولت وصل نیست که با نوسانات آن دچار تلاطم شود. بر اساس قانون، عوارض برق که از مشترکان مستقیما دریافت می شود، منابع لازم برای پرداخت بهای برق تجدیدپذیر را فراهم می کند و این هم منبع مطمئنی است. الحمدالله ما پول به اندازه کافی در اختیار داریم. الان 13 نیروگاهی که به تولید برق رسیدند، ماه به ماه پول خود را دریافت می کنند و هیچ طلبی از ما ندارند. فکر می کنیم همین روند در سال های آینده هم ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته برای تولید 5000 مگاوات برق تجدیدپذیر طی 5 سال آینده، آیا هم اینک از برنامه عقب نیستید؟ گفت: ما اعلام کردیم 5000 مگاوات در 5 سال تولید خواهیم کرد نه سالی 1000 مگاوات. دلیل این امر آن است که کار وقتی شروع می شود، در ابتدا به صرف انرژی زیاد نیاز دارد مثل اتوموبیلی که برای هل دادن آن باید انرژی اولیه زیادی مصرف شود اما وقتی راه افتاد، متوقف کردنش دشوار خواهد بود.

صادق زاده با بیان اینکه امسال 100 مگاوات نیروگاه برق تجدیدپذیر به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: باید در نظر بگیرید از سال گذشته که ما سیاست جدیدی اتخاذ کردیم، تا بخش خصوصی بیاید و متقاعد شود و عقد قرارداد صورت بگیرد، سپس برود طراحی انجام دهد، تجهیزات بخرد و آن را نصب و راه اندازی کند، برای هر نیروگاه به طور متوسط 3 سال زمان نیاز است. بنابراین کاری که الان آغاز شود عملا 3 سال دیگر به بار می نشیند. پس طبیعی است که در سال های اول، ظرفیت های پایینی وارد مدار شود و به تدریج افزایش بیابد. البته تعهد ما تولید 5000 مگاوات برق تجدیدپذیر در طول 5 سال برنامه ششم توسعه است و فکر می کنیم با استقبال بخش خصوصی حتما محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کنفرانس پاریس، تعهداتی برای کاهش گازهای گلخانه ای پذیرفتند. سانا در این زمینه چه اقداماتی انجام داده و آیا از بودجه سازمان محیط زیست هم صرف توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر خواهد شد؟ اظهار کرد: ما قرار نیست از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ استفاده ای کنیم و خوشبختانه منابع لازم از محل عوارض برق تامین می شود. بنابراین در حال حاضر مشکل تامین مالی نداریم. تعهدی که دولت برای ارایه به کاپ 21 مصوب کرد، الزاماتی خواهد داشت که برای سازمان انرژی های نوی ایران، توسعه 7500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه خود ما این است که ظرف 5 سال 5000 مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم و برای آن تعهد هم 2500 مگاوات دیگر افزوده خواهد شد. البته زمانی که متعهد شدیم تا سال 2030 است. بنابراین ما 9 سال بعد از انجام توسعه 5000 مگاوات فرصت داریم که به تعهدمان عمل کنیم و فکر می کنیم به سادگی میسر خواهد بود.

ما بیش از 20 مزیت برای تجدیدپذیرها متصور هستیم که یکی از آنها ایجاد اشتغال و دیگری کاهش هزینه های زیست محیطی است. افزایش امنیت و از همه مهم تر ایجاد عدالت اجتماعی از دیگر مزیت های توسعه این انرژی هاست.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو (سانا)  با اشاره به مزایای گسترده انرژی های تجدیدپذیر، تصریح کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر مزیت های اجتماعی زیادی برای کشور دارد. اولا این کار باعث توسعه فناوری در سطح کشور می شود. علاوه بر این، اشتغالزایی بسیار گسترده ای دارد. شاید بیش از 10 برابر نیروگاه فسیلی، شغل ایجاد می کند. خیلی از کشورهای دنیا که علاقه به ایجاد اشتغال دارند به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی انرژی حرکت می کنند.

صادق زاده افزود: ما بیش از 20 مزیت برای تجدیدپذیرها متصور هستیم که یکی از آنها ایجاد اشتغال و دیگری کاهش هزینه های زیست محیطی است. افزایش امنیت و از همه مهم تر ایجاد عدالت اجتماعی از دیگر مزیت های توسعه این انرژی هاست. شما در نظر بگیرید الان یک شرکت، 5000 مگاوات نیروگاه فسیلی دارد در حالی که در شرایط فعلی هر 5 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر متعلق به یک نفر است. بنابراین سرمایه گذاری و سرمایه داری را در میان آحاد مردم گسترش می دهد.

وی بر حمایت از تولیدات داخلی در بحث توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: ما بر اساس مصوبه هیات وزیران اجازه داریم قیمت خرید برق را از نیروگاه هایی که از تجهیزات ساخت داخل استفاده می کنند تا 30 درصد افزایش دهیم. این مشوق بسیار خوبی است که احداث کنندگان نیروگاه به سمت تولیدات داخل بروند و همین طور صاحبان فناوری کشور را هم ترغیب کرده که سرمایه گذاری بیشتری برای تولید تجهیزات انجام دهند. هم اکنون شرکت های زیادی در این زمینه در اقصی نقاط کشور فعال شده اند چون می دانند این مصوبه، بازار خوبی برای آنها ایجاد کرده است.

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا