ساخت باتری قابل شارژ خورشیدی

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه Ohio  موفق به ترکیب یک دستگاه شارژر و سلول های خورشیدی شدند. این ابداع نخستین نسل باتری های خورشیدی قابل شارژ به شمار می رود و جزئیات این پروژه مهم در آخرین شماره ژورنال علمی Nature   Communications به چاپ رسیده است.

پژوهشگران اعتقاد دارند این ابداع جدید می تواند در گسترش استفاده از نیروی خورشیدی در منازل مفید بوده و از سوی دیگر هزینه تمام شده انرژی حاصله از این باتری های نسل جدید ، به نسبت انواع قبلی ، بسیار ارزان تر تخمین زده می شود.

Yiying Wu سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد ابتکار جدید به کار رفته توسط گروه پژوهشی تحت نطرش اعلام کرد : در این سیستم باتری قابل شارژ ، سلول های خورشیدی انرژی لازم را از نور خورشید جذب کرده و سپس در باتری های مخصوصی ذخیره می کنند. وی که دارای عنوان پروفسورا در رشته های شیمی و بیوشیمی دانشگاه Ohio  است ، در این زمینه به خبرنگاران گفت : ما توانستیم برای نخستین بار دو عمل جداگانه مربوط به انرژی خورشیدی را در یک دستگاه راه اندازی کنیم و این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شاهد ارزان تر بودن این دستگاه جدید به نسبت اختراعات قبلی هستیم.

این تیم پژوهشی موفق شد موانع و مشکلات متعددی را که در راه اتصال همزمان باتری های خورشیدی و منابع ذخیره انرژی وجود دارد ، برطرف سازند . تا کنون تمامی تلاش ها برای دستیابی به این تکنولوژی با شکست روبه رو شده بود .

پژوهشگران دانشگاه  Ohio  در ابتدا با طراحی یک شبکه توری مانند از سلول های خورشیدی ، یک میله از جنس دی اکسید تیتانیوم را به آن متصل کرده و سپس با استفاده از صفحات متخلل ساخته شده از کربن و لیتیوم ، انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کردند.

پرفسور Yiying Wu و شاگردانش در ادامه با ایجاد ساختاری مبتکرانه موفق شدند این انرژی الکتریکی را به باتری های قابل شارژ متصل کرده و  علاوه بر آن توانستند با ابداع روشی جدید ، از هدر رفتن نیروی برق در حین جا به جائی جلوگیری کنند. پیش از این در بهترین حالت ممکن تنها 80 درصد انرژی خورشیدی به نیروی الکتریکی تبدیل می شد ولی در این روش جدید تقریبا هیچ بخشی از نیروی خورشیدی هدر نرفته و صد در صد انرژی دریافت شده قابل استفاده است.