ایجاد دانشگاه های کارآفرین برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، اظهار کرد: سن جوانی، سن پویایی و شکوفایی است و رشد استعدادها از این دوران آغاز می شود. در حال حاضر قشر جوان کشور، عمده فعالیت های پژوهشی و دانشگاهی کشور را بر عهده دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: دانشگاه های نسل اول، صرفا دانشگاه های آموزشی بودند. دانشگاه های نسل دوم به دانشگاه های پژوهشی تبدیل شدند. دانشگاه های نسل سوم که در دنیا وجود دارند، دانشگاه های کارآفرین هستند. دانشگاه های نسل سوم مصداق همان بحث دانش بنیان بودن است. یعنی دانشجوی جوانی که در دانشگاه ها حضور دارد، بتواند با علم خود، نیازهای اصلی جامعه در عرصه های مختلف صنعت و تولید را برطرف کند.

وی تصریح کرد: بحث دانش بنیان بودن و دانشگاه های کارآفرین که جوانان نقش اصلی را در آن ایفا می کنند، نتایج خیلی خوبی برای کشور خواهد داشت. چراکه دانشجوی پرورش یافته در دانشگاه های کارآفرین دیگر نمی آید در صف طویل استخدامی ها قرار بگیرد و سربار دولت و جامعه شود. این جوان می آید برای خود و چند جوان بیکار دیگر، شغل ایجاد می کند و با این کار، باری را از دوش دولت بر می دارد.

خضری ادامه داد: من پارسال در شورای راهبردی دانشگاه آزاد به این نکته اشاره کردم که ما فکر می کنیم قشر تحصیلکرده زیادی در جامعه داریم و هر روز شمار افراد لیسانس و فوق لیسانس بیکار بیشتر می شود. در حالی که نسبت به نُرم جهانی، میزان افراد تحصیلکرده ما یک سوم است و هنوز می بایست قشر جوان بیش از اینها وارد دانشگاه شود. اما ما از یک موضوع غافل بودیم و به خروجی دانشگاه ها فکر نکردیم.

دانشجوی پرورش یافته در دانشگاه های کارآفرین دیگر نمی آید در صف طویل استخدامی ها قرار بگیرد و سربار دولت و جامعه شود. این جوان می آید برای خود و چند جوان بیکار دیگر، شغل ایجاد می کند و با این کار، باری را از دوش دولت بر می دارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اگر خروجی دانشگاه های ما دانش بنیان بود و به نیازهای جامعه و به تولید وصل می شد، قطعا فارغ التحصیلان کارآفرین داشتیم. به نظر می رسد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، وزارت علوم و وزارت بهداشت باید کاری کنند که جوانان عزیز در همان دوران دانشجویی به بازار تولید وصل شوند تا فرآیند تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت اتفاق بیفتد.

وی افزود: در همه جای دنیا قشر کودک و قشر سالمند، مصرف کننده است. اما قشر مولد، قشر جوان است که تمام زمینه های لازم و انگیزه ها برای پیشرفت را دارد.

خضری در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان جوان ایرانی به دیگر کشورها چه باید کرد؟ گفت: وقتی نحوه تبدیل علم به ثروت به دانشجویان آموزش داده نمی شود و دانشگاه های ما همچنان دانشگاه های نسل اول و دوم هستند و به کارآفرینی بها نمی دهند، همه اینها بر مهاجرت نخبگان تاثیر می گذارد. متاسفانه بعد از گذشت 38 سال از عمر پربرکت انقلاب، هنوز در کشورمان سند آمایش سرزمین نداریم. یعنی ما هنوز استعدادیابی نکردیم در چه محلی، چه دانشگاهی تاسیس کنیم و یا در چه اموری سرمایه گذاری نماییم. وقتی که سند آمایش سرزمین وجود ندارد، قطعا جوان ما به جای اینکه بازار کاری در داخل کشور برای خود ببیند، به یاس و ناامیدی دچار می شود و برای دسترسی به بازار کار، مهاجرت می کند.

وی در پایان اظهار کرد: ما کشوری هستیم که 4 فصل را با هم داریم و از ظرفیت های زیادی برخورداریم. در حال حاضر تنها از  7-8 درصد ظرفیت گردشگری خود استفاده می کنیم و بیش از 90 درصد آن مغفول مانده است. در حالی که جوانان می توانند با استفاده از این ظرفیت، برای کشور ارزآوری کنند.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا