اعطای جایزه «یوسرن» به 5 محقق جوان

 دکتر نیما رضایی، رییس شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های یوسرن در نشست خبری که امروز در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در مدت سه روز برپایی این کنگره، سخنرانانی از کشورهای مختلف دعوت شده‌اند که تمامی مدعوین از دانشمندان یک درصد برتر دنیا از جمله پروفسور جان گوردن John Gurdon)) برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2012 و دکتر لوییس نیرنبرگ Louis Nirenberg)) برنده جایزه ابل هستند.

وی افزود: دانشمندان برجسته از کشورهای مختلف طی سه روز زمان برگزاری این کنگره، در موضوعات مختلف اعم از ژنتیک، علوم پزشکی، ریاضیات، شیمی فیزیک، روانشناسی، سلول‌های بنیادی، حیات در کرات، نسبیت در علم، خلاقیت و ابعاد معنوی انسان سخنرانی خواهند کرد.

رییس شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های یوسرن با بیان این‌که در کنار این کنگره سخنرانان با محققان جوان در این کنگره به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند، خاطرنشان کرد: در روز پایانی این جشنواره نیز به 5 نفر از محققان جوان زیر 40 سال جوایزی اعطا می‌شود.

دکتر رضایی در رابطه با این جوایز گفت: زمان برای ثبت‌نام در جایزه یوسرن تا 11 تیرماه (اول جولای 2016) بود و تا آن زمان حدود 573 نفر خود را معرفی کردند و یا توسط افراد مختلف معرفی شدند؛ در نهایت 46 نفر به مرحله دوم راه یافتند.

وی یادآور شد: این 46 نفر توسط 160 نفر از دانشمندان یک درصد برتر دنیا داوری می‌شوند که در نهایت پنج نفر برای دریافت جوایز در روز اختتامیه جشنواره انتخاب خواهند شد.

رییس شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌های یوسرن با بیان این که به دنبال آن هستیم که کنگره یوسرن هر سال در یک کشور برگزار شود، خاطرنشان کرد: این کنگره در سال 2017 در دانشگاه خارکیف اوکراین و درسال 2018 در وین برگزار می‌شود. فرانسه نیز یکی از کشورهای کاندید برای میزبانی این کنگره در سال 2019 میلادی است.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این کنگره مخاطبان خاص خود را دارد و انتظار داریم اکثر شرکت‌کنندگان محققان جوان زیر 40 سال و دانشجویان علاقه‌مند باشند.

دکتر رضایی در رابطه با تاریخچه شکل‌گیری ایده یوسرن گفت: ایده شکل‌گیری یوسرن به حدود دو سال پیش بر می‌گردد؛ در پی سفر به کشورهای مختلف دریافتیم که مراکز مختلف لزوما همه امکانات را ندارند، لذا بر آن شدیم با راه‌اندازی شبکه جهانی علم و ایجاد ارتباطات بین شبکه‌های علمی فاصله‌های موجود بین علوم را کم کنیم.

وی با اشاره به ایجاد گروه‌های کاری متشکل از دانشمندان برای انجام فعالیتهای علمی در یوسرن، گفت: بیش از دو هزار و 200 نفر از بیش از 60 کشور دنیا عضو فعال یوسرن هستند و تاکنون موفق به انعقاد 12 تفاهم‌نامه خارجی شده‌ایم. 11 برنده جایزه نوبل نیز جزو برد مشاورین ما هستند که پنج نفر در پزشکی، چهار نفر در شیمی و دو نفر در اقتصاد جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: 9 دفتر به نام یوسرن در نقاط مختلف نامگذاری شده که تعدادی از آنها در کشور ما و تعدادی از آنها نیز در کشورهای دیگر وجود دارند. همچنین بیش از 60 مقاله با عنوان یوسرن به چاپ رسیده است؛ انتظار می‌رود یوسرن به بزرگترین دانشگاه و پژوهشگاه مجازی تبدیل شود که افراد خارج از قومیت و محل زندگی بتوانند با هم همکاری علمی داشته باشند.

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: اساسنامه یوسرن نیز در روز جشنواره رونمایی خواهد شد که تعدادی از دانشمندان یک درصد دنیا آن را امضا کرده‌اند. این اساسنامه شامل خطوط قرمز یوسرن است که بر اساس آن هیچ وقت درگیر مسائل سیاسی و نظامی نخواهد شد تا بتواند به کار خود ادامه دهد.

در ادامه این نشست صنم سیدیان، دبیر اجرایی یوسرن اظهار کرد: تم اصلی کنگره امسال علم بدون مرز است و بر همین اصل در سه روز مختلف در رابطه با زمان، مکان و انسان از ابعاد مختلف صحبت ‌می‌شود. مخاطبان این کنگره می‌توانند از تمامی رشته‌ها و کشورهای مختلف باشند و محدودیتی وجود ندارد. در حال حاضر سخنرانان ما از کشورهای مختلف و علوم مختلف هستند.

وی با اشاره به تاریخ برگزاری این کنگره اظهار کرد: علت انتخاب 10 نوامبر به عنوان زمان برپایی این کنگره این است که 10 نوامبر روز جهانی صلح برای علوم است، به همین علت 10 نوامبر روز اهدای جایزه یوسرن خواهد بود و امیدواریم در سال‌های آینده هم این روند ادامه داشته باشد.

سیدیان افزود: ما کار خود را برای برگزاری کنگره از فروردین ماه امسال آغاز کرده‌ایم و در کمیته اجرایی همکارانی از رشته‌های مختلف از جمله مهندسی، پزشکی و … حضور دارند که فعالانه تلاش می‌کنند و همچنین توانستیم با دانشگاه‌های مختلف برای حمایت از کنگره صحبت کنیم که تا کنون این کنگره بیش از 50 حمایت‌کننده داشته است.

سیدیان با بیان این که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Congress.usern.org مراجعه کنند، تصریح کرد: ثبت نام در این کنگره به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و برای ثبت نام دانشجویان تخفیفی قائل شده‌ایم تا  فرهیختگان جوان بتوانند پروژه‌های خود را تعریف و با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: 50 گروه علمی آموزشی در یوسرن فعالیت می‌کنند که اعضای آنها از علوم مختلف در کنگره حضور خواهند داشت و اطلاعات کامل‌تر در مورد این گروه‌ها و نحوه عضویت در آنها را می‌توان در سایت USERN.net مشاهده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا