استفاده از فوم بسته بندی در ساخت باتری

یکی از شیوه های رایج بسته بندی، بهره گیری از تکه های ساخته شده از فوم است. با این حال تاکنون فناوری خاصی برای بازیافت این قطعات فوم طراحی نشده و به همین دلیل است که این مواد معمولاً در نهایت به مکان های انباشت زباله ختم می شوند. خوشبختانه دانشمندان موفق به طراحی فناوری ویژه استفاده از این فوم ها در ساخت باتری هایی با بهره وری بالاتر شدند.

وقتی باتری لیتیوم-یونی شارژ می شود، یون های لیتیومی در یکی از دو الکترود یعنی آند باتری ذخیره می شود. آند معمولاً از جنس گرافیت است. در این فناوری جدید، دانشمندان آند را از ماده ای دیگر ساختند.

در این شیوه ابتدا، تکه های فوم بسته بندی گرم می شوند و به دمای 500 تا 900 درجه سانتی گراد می رسند. گفتنی است این فوم ها از جنس پلی استیرن هستند. این آزمایش ابتدا در حضور و نیز بدون حضور نمک کاتالیزگر به انجام رسید. بسته به نوع فوم و نیز رویکرد مورد استفاده، نانوذرات کربن و یا صفحات ریز کربنی حاصل می شد. هر دوی این موارد می توانند به عنوان آند به کار روند.

این آندها عملکرد بسیار خوبی دارند و یکی از دلایل این مساله نیز ضخامت کم آنهاست. در واقع ضخامت این دو ماده یک دهم آندهای معمول گرافیتی است و به این ترتیب امکان تبادل سریع تر بارها وجود دارد. افزون بر این، مقاومت الکتریکی این دو ماده کمتر از گرافیت است.

این آندهای کربنی تا 300 بار و بدون کاهش ظرفیت شارژ می شوند. در این میان، صفحات کربنی می توانند بسیار سودمند باشند زیرا ساختار مخلخل آنها، سطح تماس بیشتری را بین آند و ماده الکترولیت داخل باتری فراهم می سازد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا