استخراج طلا از فاضلاب

سالهاست که دانشمندان به دنبال راه هایی برای استخراج انواع مواد ارزشمند و یا سمی موجود در فاضلاب های شهری هستند. خوشبختانه به تازگی گروهی از پژوهشگران توانستند شیوه ای برای این کار بیابند که به کمک آن می توان مقادیری طلا، نقره و پلاتین را از فاضلاب های خانگی استخراج کرد. این کار در نهایت به کاهش نیاز به استخراج معدنی این مواد و نیز کاهش میزان ورود این مواد به طبیعت می انجامد و افزون بر آن، فاضلاب را به منبعی برای درآمد تبدیل خواهد کرد.

اما شاید برای شما هم این سئوال پیش بیاید که طلا و سایر فلزات قیمتی در فاضلاب خانگی چه کار می کنند. پاسخ این سئوال را باید در تنوع منابع تولید فاضلاب خانگی دانست. در واقع فضولات انسانی تنها بخشی از فاضلاب های خانگی هستند. انواع نانوذرات موجود در منابعی نظیر شوینده ها، شامپوها و نیز مواد ضدباکتری همگی وارد فاضلاب خانگی شده و با فضولات انسانی ترکیب می شوند.

به طور معمول، پس از پایان فرآیند تصفیه فاضلاب، حدود 50 درصد از مواد جامد موجود در آن به کود تبدیل شده و نیم دیگر فاضلاب نیز وارد مراکز انباشت زباله می شود. در واقع به خاطر وجود فلز در این توده های جامد است که نمی توان از آن به عنوان کود استفاده کرد.

به همین دلیل، گروهی از پژوهشگران به فکر استفاده از مواد شیمیایی ویژه ای برای خارج کردن این فلزات از داخل مواد جامد حاصل از فاضلاب افتادند. البته در حال حاضر در مراکز استخراج مواد معدنی از برخی از این مواد شیمیایی برای خارج کردن فلزاتی نظیر طلا از سنگ های معدنی استفاده می شود. البته استفاده از این مواد شیمیایی همیشه بحث برانگیز بوده است، زیرا ورود آنها به آب های زیرزمینی موجب آلودگی منابع آبی موجود می شود. اما در این شیوه جدید استخراج فلز از فاضلاب، چاره ای برای جلوگیری از عوارض زیست محیطی نیز اندیشیده شده است.

این پژوهشگران همچنین برای ارزیابی صرفه اقتصادی این شیوه، با استفاده از میکروسکپ الکترونی به ارزیابی نمونه های مواد جامد به دست آمده از فاضلاب شهرهای کوچک و بزرگ و نیز مناطق روستایی پرداختند. این بررسی ها نشان داد که میزان طلای موجود در فاضلاب به گونه ای است که استخراج آن صرفه اقتصادی خواهد داشت.