ایران ساخت، پل ارتباطی بین هنرمندان و فعالان اقتصاد دانش بنیان

 پرویز کرمی دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در نشست تخصصی دبیران و اعضاء بخش‌های مختلف جشنواره ملی فرهنگی هنری" ایران ساخت" با بیان هدف جشنواره " ایران ساخت"که مبتنی بر جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه ها و در راستای حمایت ازتولیدات و خدمات دانش بنیان ساخت ایران گفت: در نظر داریم به عنوان پل ارتباطی بین فعالان عرصه فرهنگ و هنر با فعالان حوزه دانش بنیان در سطوح مختلف ایفای نقش کنیم تا  با نگاه علمی و فناوری در چارچوب دانش بنیان، قدمی هرچندکوچک در زمینه آموزش، احیاء و ارتقاء تولیدات کارآفرینی درفضای مجازی را برداریم.

کرمی جریان سازی، ايجاد هم افزايي بين توسعه علم و فناوری و حمایت از خدمات و تولیدات ساخت داخل را بخشی از اهداف برگزاری این جشنواره خواند و گفت:  نفی واردات بی رویه و غیر ضرور، معرفی کسب و کارهای نوین و دانش بنیان همچنین، کمک به برندسازی و تقویت برندهای ایرانی  از طريق تقويت ارتباط بين فعالان حوزه فرهنگ و  هنر با فعالان اقتصاد دانش بنیان، فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با اقتصاد دانش بنیان را از دیگر اهداف این رویداد مهم علمی و فناوری کشور است.

گامی به سوی تولیدات دانش پایه
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، ‌فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی  با بیان این موضوع که آحاد جامعه شناخت دقیقی از موضوع دانش بنیان ندارند بیان کرد: کالا و خدمات دانش بنیان همان صنایع و خدمات وکالاهای ساخت ایران است که با بهره گیری از علم و فناوری و با ارزش افزوده بالا و در مسیر تولید دانش پایه در حرکتند.
کرمی به طور نمونه با اشاره به پیشینه طب سنتی و گیاهان دارویی در ایران گفت: کشور ما به عنوان کشوری با پیشینه بالا و غنی در طب سنتی و گیاهان دارویی  در تمام فصول سال و در شرایط متفاوت اقلیمی و چهارفصل از مزیت وجود گیان دارویی بهره مند است. اگر چه در گذشته محصولاتی همچون چای ، دم نوش و انواع عرقیجات را به صورت سنتی عرضه و حتی صادر می کردیم،  اما در حال حاضر این روند با ورود علم و فناوری و حضور شرکت های دانش بنیان شکل نوینی به خود گرفته که میتوان از طریق اسانس و صنایع تبدیلی ارزش افزوده بیشتری را رقم زد و شاهد اشتغال زایی و بالطبع درآمد زایی بالاتری در این روش و اقتصاد باشیم.

"ایران ساخت " پلی برای ارتباط فعالان عرصه فناوری و هنر
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به آمارها با بیان اینکه امروزه فضای مجازی نقش عمده ایی در زندگی مردم ایفاء می کند گفت: همانطور که شاهد هستیم 70 تا 75 درصد زندگی  مردم ایران  با فضای مجازی عجین شده است اما متاسفانه تولید محتوا در فضای مجازی با سبک و سیاق فرهنگ و دانش ایرانی بسیار کم است، از این رو با برگزاری این جشنواره سعی بر رفع این معضل از طریق پیوند حوزه اقتصاد دانش بنیان و  تولید کنندگان، فناوران با فعالان عرصه فرهنگ هنر هستیم. تا  در این جریان سازی فرهنگی،  تولید محتوا برای فضای رسانه ایی را سبب شویم. 
دسته بندی های مختلف حاضر در جشنواره "ایران ساخت "
دبیر کل جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در ادامه گفت: رشته‌های حاضر در جشنواره در بخش‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند که بخش مکتوب (ادبیات) شامل روایت مستند و تک نگاشت (۱۰۰۰ کلمه ای)، شعر (جدی، طنز)، تک جمله (ایرانی، ایرانی بخر)، است. همچنین بخش هنرهای تجسمی؛ عکس، کاریکاتور، گرافیک (پوستر، تصویرسازی، اینفوگرافی) و بسته بندی را شامل می‌شود.
معرفی و ترویج ایده های نو در زمینه تولید کالای ایرانی
وی گفت: بخش رسانه های دیداری و شنیداری نیز شامل فیلم مستند ، پویانمایی (انیمیشن، موشن گرافی)، نماهنگ و برنامه های تلویزیونی همچون تولیدات گفت وگومحور، مجلات تصویری و برنامه های رادیویی، پادکست، کلیپ، تیزر است. بخش رسانه های نوین شامل شبکه‌های اجتماعی مجازی، سایت، وبلاگ، نرم افزارهای تلفن همراه و چندرسانه ای ها هستند و در آخر هم، بخش ایده های نو در زمینه معرفی و ترویج کالاهای ایرانی گنجانده شده است.
برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت خلق اثر هنری
دبیر کل جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» افزود: همچنین بخش جنبی با برپایی نمایشگاه همایش‌های فرهنگی  و هنری در بخش‌های مختلف جشنواره و به مدت یک هفته با حضور اساتید فنی و متخصصان هر بخش برگزار می‌شود.
به گفته کرمی، برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت خلق اثر هنری با موضوعات مرتبط با جشنواره، برپایی نمایشگاه آثار هنری راه یافته به مسابقه در هر بخش دو بخش شعر طنز، اجرای زنده برخی از هنرهای تصویری در جشنواره ( تصویرسازی) از دیگر برنامه های جانبی است.
رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های لازم برای اطلاع رسانی بهتر ایران ساخت گفت: با بهره مندی از تمامی ظرفیت های موجود، باید عموم جامعه احساس کنند در این جشنواره نقش دارند. و در این خصوص باید گفتمان اساسی و علمی صورت گیرد.
وی با اشاره به وجود مجموعه ها و صنوف انجمن های تخصصی بخش های مختلف هنری که با خانه هنرمندان کار می‌کنند بیان کرد: به نحوی می توانیم نشستی را فراهم کنیم تا با جمع آوری متخصصان و برگزار کنندگان جشنواره ملی فرهنگی و هنری " ایران ساخت" به جمع آوری نقطه نظرات و همچنین معرفی کاردر بین صنوف هنری بپردازیم.

مجتبی آقایی دبیر هنرهای تجسمی خانه عکاسان  در بخشی از این نشست با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و طر ح موضوع در افکار عمومی بیان کرد: فرهنگ نهادینه شدن استفاده از کالای ایرانی و موضوعیت آن در افکار عمومی نیازمند تلاشی هستیم تا موضوعیت در افکار عمومی گسترده شود تا به هدف نهایی خود نزدیک تر شویم و لذا نیازمند بکارگیری اکثریت ستادهای سازمانی و حتی بخش های مردمی هستیم.
محمد همدانی از خانه انیمیشن ایران  کالای فرهنگی را از مواردی معرفی کرد که از اهمیت ویژه ایی برخوردار است  و افزود: ابزار رسانه زبان کشور است که نحوه و چگونگی پیام کشور را به عهده دارد از این رو توجه به مقوله تولیدات رسانه ایی مثل انیمیشن های تماما ایرانی  از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.
عباس قاضی زاهدی نماینده خانه کاریکاتور پیشنهاد داد برای پربار شدن جشنواره در بعد تخصصی همچنین آمادگی خانه کاریکاتور ایران را در برگزاری هر چه بهتر جشنواره اعلام کرد و گفت:  سفارش اثر به افراد و اساتید شاخص در جشنواره ملی و فرهنگی ساخت ایران مورد توجه قرار گیرد.
امیر حسین اسدی مدیر عامل شرکت رسانه ای آسمان در این نشست خواستار حضور بخش دانش آموزی و مردمی بیشتر شد و گفت: نقش دانش آموزان در شبکه های اجتماعی افزود: با افزودن بخش دانش آموزی میتوانیم بار فرهنگی در شبکه های اجتماعی که در دست این نسل است را اضافه کنیم.
وی با اشاره به تبلیغات تخصصی بیان کرد: در حال حاضر تقریبا 30 هزار سایت در سازماندهی ارشاد است که میتوان با اعلام فراخان در رشته های تخصصی به گستردگی برگزاری این جشنواره کم کنیم.
ناصر فیض مدیر شعر و ادبیات حوزه هنری  با اشاره به این که باید به نوآوری و جزییات برگزاری جشنواره دقت شود، گفت: این جشنواره با نگاهی به گذشته و آموختن از تجربیات پیشین، می‌تواند به تجربه ای موفق تبدیل شود.
وی با اشاره به معرفی افراد برتر بیش‌تر در هر بخش گفت: از آن‌جایی که هدف این جشنواره ایجاد جریان و فرهنگ سازی است،می‌واند تعداد بیشتری را علاوه بر نفرات اول تا سوم به عنوان نفرات برتر شناسایی کند.
وی افزود: ایران ساخت می‌تواند با ارائه ی آرم منحصر به فرد مختص محصولات اخت ایران، به شناخته شدن و برندسازی بهتر محصولات ساخت ایرانی کمک کند و فرهنگ عمومی جامعه را به سوی خرید این محصولات سوق دهد.
پارسایی دبیر اجرایی جشنواره،  ایران ساخت را موضوعی همگانی و نیازمند عزم ملی دانست و افزود: نقشه راه تدوین شده اهداف این جشنواره به مرور تکمیل خواهد شد و با اطلاع رسانی و ترویج در چندین لایه، ضمن فراخوانی مخاطبان به جشنواره، فرهنگ‌سازی اهداف جشنواره اتفاق می‌افتد.
امیر حسین اسدی نماینده وزارت ارتباطات با اشاره به بعد فرهنگی برجسته در ایران ساخت گفت: برای بخش‌هایی از جشنواره که غیر از بعد فرهنگی دارای ابعاد فنی و تخصصی نیز هستند، باید جوایزی در نظر گرفته شود که موجب تشویق و ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان شود. این جوایز می‌توانند در قالب حمایت‌هایی به منظور ساخت آثار بعدی و در قالب توانمندسازی ارائه شوند.
زنگی استاد دانشگاه و گرافیست  با اشاره به این که شعار جشنواره می‌تواند در چندین محور و ابعادی گسترده با مشارکت مردم شفاف شود، گفت: باید شعار جشنواره از بدیهیات فاصله بگیرد و چگونگی و چرایی آن شفاف‌تر شود تا تولید آثاری ارزشمند در فضای عمومی را به همراه داشته باشد.
آرماندهی مدیرعامل کافه بازار گفت: ضمن اقدامات حقوقی مناسبی که باید برای حفظ و صیانت از این جشنواره صورت میگیرد، علائم و عناوین تجاری که با ایجاد کمپین و مشارکت مستقیم مردم انتخاب شوند/
ناصر فیض دبیر شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسام میرآرمندهی مدیرعامل کافه بازار، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی ، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان از حاضران این نشست بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا