ثبت 61هزار میلیارد تومان خرده فروشی الکترونیک در سال گذشته

محمد گرکانی نژاد در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به جایگاه رو به رشد تجارت الکترونیک در جهان امروز، اظهار کرد: هم اینک تجارت الکترونیک به آرامی در حال جایگزینی تجارت سنتی است. وقتی شما به رتبه بندی های چندسال اخیر نگاه می کنید، در می یابید که در بین شرکت های برتر جهان، شرکت های فعال در حوزه IT و تجارت الکترونیک حضور چشمگیری دارند. شرکت هایی چون گوگل، مایکروسافت و اپل از جمله این شرکت ها هستند.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه در حال حاضر موتور محرکه بخش های مختلف از جمله گردشگری و بانکداری، تجارت الکترونیک است، خاطرنشان کرد: یکی از 30 شرکت برتر دنیا، شرکت «دیزنی» است که به واسطه محصولات انیمیشن خود شهرت جهانی دارد اما دلیل حضور این شرکت در جمع برترین های جهان، پرداختن به حوزه تجارت الکترونیک است. در این فهرست، غول های بزرگ نفتی و صنعتی جهان جزو 3 شرکت اول نیستند و از رتبه چهارم است که شاهد حضور این شرکت ها هستیم. این موارد جایگاه محکم تجارت الکترونیک در سطح جهان را نشان می دهد.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما هم تجارت الکترونیک مورد توجه قرار گرفته است. مردم به عنوان مخاطبان اصلی تجارت الکترونیک در بخش خرده فروشی، استقبال فوق العاده ای داشتند. در حال حاضر حجم خریدهای خرده فروشی الکترونیک در کشور ما بسیار قابل توجه است.

گرکانی نژاد در ادامه تصریح کرد: آمارها حکایت از آن دارد که در سال 94 حدود 61هزار میلیارد تومان خرده فروشی الکترونیک ثبت شده است. این عدد چیزی معادل 1.1 حجم خرده فروشی الکترونیک دنیاست. با عنایت به اینکه ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم، نشان می دهد که در جایگاه مناسبی قرار داریم اما تصور می شود که ظرفیت کشور ما خیلی بیش از اینها باشد.

ما در سال 94 حدود 160 میلیون تراکنش خرید الکترونیکی داشتیم. یعنی هر ایرانی به طور متوسط دو خرید الکترونیکی داشته است. اگر ضریب نفوذ اینترنت و نیز شمار خریداران دیجیتال که حدود 25 میلیون نفر هستند را مبنا قرار دهیم، هر خریدار به طور متوسط 6 خرید الکترونیکی انجام داده است. 

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای اصلاح این تصور عمومی که تجارت الکترونیک از اطمینان لازم برخوردار نیست، چه باید کرد؟ گفت: اگر بخواهم از منظر قانونی پاسخ بدهم باید بگویم که ما در کشور، قانون تجارت الکترونیک داریم. در این قانون که از سال 1383 به تصویب مجلس رسیده است، مسایل مربوط به حمایت از مصرف کننده و سایر جوانب مورد نیاز به طور کامل دیده شده است. پس اگر کسی در چارچوب قانون کار کند و در چارچوب قانون خرید کند، نگرانی نخواهد داشت. در این قانون پیش بینی هایی شده که نهایتا ما به چیزی به نام «نماد اعتماد الکترونیکی» برخورد می کنیم. نماد اعتماد آن چیزی است که هر شخص فعال در این حوزه باید آن را اخذ کند تا از حمایت های قانونی به عنوان یک فعال حوزه کسب و کار الکترونیکی برخوردار گردد و خریداران هم باید دقت کنند که نماد اعتماد وجود داشته باشد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته من قبول دارم که ممکن است در تجارت و هرگونه خرید و فروش، شکایت ها و حتی سواستفاده هایی به وجود آید. مگر در مدل سنتی ممکن نیست؟ مهم این است که قوانین در صورت رعایت چارچوب ها، حمایت می کنند. اگر به عنوان یک خریدار از سایتی خرید کنید که نماد اعتماد ندارد، ممکن است قانون نتواند از شما حمایت کند. پس در موقع خرید به وجود نماد اعتماد الکترونیکی و نیز اصل بودن آن که البته کار دشواری نیست، توجه کنید.

گرکانی نژاد افزود: ما در سال 94 حدود 160 میلیون تراکنش خرید الکترونیکی داشتیم. یعنی هر ایرانی به طور متوسط دو خرید الکترونیکی داشته است. اگر ضریب نفوذ اینترنت و نیز شمار خریداران دیجیتال که حدود 25 میلیون نفر هستند را مبنا قرار دهیم، هر خریدار به طور متوسط 6 خرید الکترونیکی انجام داده است. این نشان می دهد که خرید الکترونیک در کشور قابل اعتماد است. ضمن اینکه این آمار منهای خریدهای مربوط به شارژ و پرداخت قبوض و… است.  

 

گفتگو: سید احمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا