گزارش تصویری و تحلیل فنی از قلعه صلواتی مسجد سلیمان

یكی از آثار و بناهای تاریخی مربوط به دوران زمامداری خوانین آستركی در منطقه گرمسیر (( قلعه صلواتی )) است كه در حد فاصل بنه وار به سر دشت ساخته شده است . این قلعه وقلعه اره تی نیز به دستور خلیل خان استركی  بنا گردیده اند .

علت نامگذاری آن نیز شاید به این دلیل بوده است كه كاروانیانی كه از شهرهای دزفول و شوشتر به بنه وار و از آنجا به اندیكا و نهایتاً به ایذه رفت و آمد می كردند ، در این قلعه به صورت رایگان از انها پذیرایی می شد . این قلعه در  ۲۰ كیلومتری شمال لالی دردهستان آستركی واقع است . 

به  سخن  دیگر دشتی كه این قلعه درآن ساخته شده است ، بین یك رودكوچك بهاری ورودخانه شور (او سور) واقع است ودر قسمت جنوبی این دشت درنزدیكی تلاقی این دو رود درروزگاران گذشته بر اثر زمین لرزه ورانش زمین ، شكافها وشیارهای بزرگی ایجاد شده است كه بنام « غضب گه » معروف است ومردم هنگام عبور از منطقه برای درامان ماندن از غضب خداوند ، صلوات می فرستادند و به مرور زمان به « قلعه صلواتی» مشهورشده است كه نسبت به روایت نخست منطقی تر و واقعی تر به نظرمی رسد .

 قطر دیوارهای این قلعه تا ارتفاع 2 متر به 5/1 متر پهنا می رسد و ارتفاع از 2 متر به بالا 50 سانتی متر است  که در زیر تمام برج ها اتاق هایی تعبیه شده که از این اتاق ها به بالای برج از طریق پلکان راه دارند وسقف اتاق ها هلالی و ضربی بوده و در تمام اتاق ها طاقچه های هلالی ضربی تعبیه شده و در تمام اتاق ها و برج ها ، دودکش ها و تیرکش ها و لوله های بخاری در دیوارها تعبیه شده ، دیوارها تا ارتفاع 4 متری بوده و دارای 2 در و 9 عدد برج که دو برج در کنار درب ورودی جنوبی و یک برج در قسمت غربی درب ورودی شمالی تعبیه شده است که این برج ها علاوه بر کار نگهبانی موجب استحکام و تقویت دیوارهای قلعه می باشند این قلعه در 5 کیلومتری غرب قلعه خراج و 10 کیلومتری شرق قلعه دختر واقع شده است این قلعه به وسیله آب قنات که از کوه می آمده برای.شرب استفاده می شده است داخل بنای قلعه چون در حال حاضر در تملک مردم بومی بوده از آن به عنوان زمین کشاورزی استفاده می کنند و کاملا تسطیح شده است و اگر بنایی در این قسمت وجود داشته کاملا از بین رفته است تمام برج ها به صورت دو طبقه بوده طول شمال جنوبی 60 متر و شرقی غربی 50 متر می باشد

این قلعه با شماره 4687 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا