اندیمشک و جاذبه های آن

مناطق گرمسیر محل مناسبی را سفرهای زمستانی و بهاری محسوب می شوند . یکی از شهرهای جنوبی کشور که در این فصل ها هوای بسیار خوب و بهاری دارد ، اندیمشک است . قابل توجه است که در تابستان و در گرم ترین روزها دمای این شهر به پنجاه درجه بالای صفر می رسد و گرم و مرطوب است و دمای آن در سردترین روزها سرد و خشک  سه درجه زیر صفر است .

شهرستان اندیمشک که در شمال استان خوزستان واقع شده ، دارای دو بخش مرکزی و الوار گرمسیری است که هرکدام از دهستان هایی تشکیل شده اند. این شهرستان از آثار تاریخی و باستانی بسیاری برخوردار است که می توان به ویرانه های شهر ساسانی لور، پل صیحه، قلعه رزه و ویرانه های شهر ایلامی زعفران دشت درمنگره، آرامگاه شاهزاده احمد در مازو، قلعه قاسم اشاره کرد.

آرامگاه شاهزاده احمد :

آرامگاه شاهزاده احمد که امامزاده گگ نیز خوانده می شود از بناهای اواخر دوره مغول و اوایل دوره تیموری بوده که در مازو محلی موسوم به دشت لاله قرار گرفته است. بنا به اعتقاد مردم محلی ، نسب این امامزاده به امام موسی کاظم (ع) می رسد. جالب است بدانید که خادمین این امامزاده عمامه قرمز بر سر می گذارند و معتقد هستند که شاهزاده احمد در زمان حیاتش هر موقع غضبناک می شده اند، شال قرمز به سر و کمر می بستند.

بنای این آرامگاه چهارگوش و گنبد آن هرمی شکل ده ترک است و در ورودی آن در سمت شمال قرار دارد. بلندای بنا نزدیک به 14 متر بوده و سبز رنگ است که گلدسته کوچک آجری دارد.

راولینسن  که در سال  1252 هجری برابر با  1836میلادی به ایران سفر می کند ، در مورد این امامزاده چنین می نویسد: مردم گفته اند: شاهزاده احمد دو برادر داشته یکی به نام سلطان محمود که در هیلان مدفن دارد و دیگری سلطان ابراهیم موسوم به بابا بزرگ است و لرهای لرستان برای او حرمت قائل اند.  

قلعه رزه

قلعه رزه در شهرستان اندیمشک و کیلومتر 46 جاده اندیمشک به پل دختر واقع شده است که یکی از قلعه های دوره صفوی است و در لیست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

از جاذبه های طبیعی شهرستان اندیمشک ، می توان به سدهای دز و کرخه که از مهترین سدهای خاورمیانه هستند و زیبای و عظمت خود را برای گردشگران به نمایش می گذارند، اشاره کرد. چشمه کزرمی ، طبیعت جاده سد دز ، حاشیه رودخانه دز از دیگر مکان های دینی این شهرستان محسوب می شوند.

صنایع دستی مردم خونگرم جنوب و به ویژه شهرستان اندیمشک قالی محلی است که می توان به عنوان سوغاتی بسیار زیبا و به یادماندنی از این شهر و مردم کوشای آن به یادگار خریداری کرده و با خود همراه کرد. قابل توجه است که این قالی ها از کیفیت بسیار بالای برخوردار بوده که نقش و نگار های متنوعی نیز دارند. این قالی ها بیشتر توسط دختران و زنان بختیاری این مناطق بافته می شوند که از هیچ گونه طرح از پیش تعیین شده ای برخوردار نیستند بلکه هنری است که از ذهن خلاق و روح لطیف آنها نشات می گیرد. لازم به ذکر است که بیشتر نقش های این قالی ها را ، طرح های طبیعت و محیط زندگی آنان همانند گل، گیاه ، پروانه ، ماهی و … در بر می گیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا