نیاز به خبرنگار آموزش دیده برای اطلاع رسانی بحران

از این رو، بحران در حوزه خبر شامل وقایع داخلی و بین المللی و اتفاقات طبیعی و یا انسانی می شود که به معنای واقعی کلمه منجر به بروز اختلالاتی می شود. فرصت و زمان کم برای واکنش نسبت به بحران، وجود اطلاعات ناقص، نامعتبر و مشکوک در هنگام وقوع حادثه و تهدید کردن منابع طبیعی و یا زندگی بشر، از خصوصیات بحران است.

از آنجاکه، بحران ها متنوع بوده و اغلب آنها تکرار شونده هستند و مشکلات و خسارات ناشی از آنها متفاوتند، برای این بحران ها باید اقداماتی فوری و اضطراری انجام شود.

با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و ارتباطات در حوزه مدیریت بحران، نیاز است که مسیر معین و مشخص به منظور اطلاع رسانی وجود داشته باشد. از این رو، خبرنگاران حوزه مدیریت بحران لازم است افرادی آموزش دیده در رسانه ها باشند و اطلاع رسانی در زمینه بحران در قالب گروهی نظام مند صورت گیرد.

محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس، با اشاره به وقوع اتفاقات اخیر در سطح جهان و نقش رسانه ها در نحوه انعکاس آنها گفت: با توجه به انعکاس اخبار اتفاقات اخیر در ترکیه و فرانسه در می یابیم که در شرایط بحران جمع آوری و ارسال اطلاعات بسیار اهمیت دارد. به دلیل همین اهمیت و حساسیت موضوع، رسانه ها نیازمند متخصصان حوادث هستند که وظیفه تربیت آنها بر عهده دانشگاه ها و برقراری ارتباط دانشگاه ها با رسانه هاست.

وی ادامه داد: رسانه های جمعی باید متوجه باشند که به منظور جذب مخاطب، در شرایط بحران احساسات جامعه را متلاطم نکنند. از این رو، اخلاق حرفه ای در زمان بحران، نیاز به توجه مضاعف دارد.

رسانه های جمعی باید متوجه باشند که به منظور جذب مخاطب، در شرایط بحران احساسات جامعه را متلاطم نکنند.

این کارشناس ارتباطات تصریح کرد: روزنامه‌نگار هر روز با واقعه‌ای بی‌سابقه و غافلگیركننده، روبه‌روست كه باید درباره آن تصمیمی بی‌سابقه بگیرد؛ از كلمات و جملاتی كه بعضی از آنها را تا آن روز هرگز به‌كار نبرده استفاده كند و محصول نهایی را با آرایشی كاملاً نو تدوین و در زمان و حجم معین عرضه كند و منتظر بماند تا مطمئن شود كه محصولی كه رقیب او در روزنامه‌ای دیگر تولید كرده بهتر از محصول او نیست.

وی اظهار کرد: از منظر هیئت تحریریه یكی از نخستین مشخصه‌های «بحران»، ضرورت آرایش جدید هیئت تحریریه است، با تلفن‌های متعدد، بسیج كردن چند خبرنگار و عكاس و تعیین مأموریت آنها، پیش‌بینی مساحت غیرعادی در صفحات روزنامه، آرایش غیرعادی صفحه اول، در عین حال دغدغه رعایت زمان ارسال خبر به بخش فنی و رسیدن به‌موقع به ساعت انتشار. در رسانه‌های دیگر نیز همین التهاب حاكم است، زیرا آنها هم در محدودیت‌های مشابه ناشی از سرعت و حجم خبری گرفتار هستند.

خدادی با ذکر مثالی ادامه داد: در مواردی مرگ ناگهانی یک فرد می‌تواند در روزنامه‌ها آرایش بحرانی ایجاد كند. خبر درگذشت جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری وقت مصر، در ساعت 11:30 به ایران رسید. در یكی از روزنامه‌های آن روز 12 مترجم و نویسنده و خبرنگار نیمه شب به روزنامه فراخوانده شدند و با استفاده از آرشیو، تلكس و تلفن به صاحب‌نظران، روزنامه روز بعد شش صفحه گزارش در این باره داشت.

وی افزود: از این رو، همکاری مناسب بین خبرگزاری ها و سایر دستگاه ها مختلف می تواند سبب تولید، انتشار و اطلاع رسانی بهتر اخبار در شرایط مختلف شود.

خدادی در ادامه به لزوم تدوین محتوای ویژه مدیریت بحران در دانشکده خبر اشاره کرد و گفت: با تدوین دروس مرتبط با مدیریت بحران و دوره های آموزشی پیوسته و مداوم برای اصحاب رسانه می توان در این زمینه به پیشرفت های بزرگی رسید. ضمن اینکه، امروز دیگر امکان موفقیت دستگاه ها بدون اینکه دغدغه اطلاع رسانی داشته باشند، وجود ندارد.  

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا