همکاری فضایی ایالات متحده و امارات متحده عربی

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، طی ملاقاتی که مقامات ایالات متحده و امارات متحده عربی در واشنگتن داشتند، و کشور توافق کردند که ایالات متحده و امارات متحده عربی، در حوزه فضایی همکاری داشته باشند. به گفته جف راتک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، لیستی از پتانسیل‌های موجود جهت همکاری‌های فضایی تهیه شده است.

به گفته وی، دو کشور در حال توسعه یک رویکرد استراتژیک هستند که بر اعتماد دو جانبه و درک سیستم‌های فضایی متمرکز شود. مذاکرات دو کشور همچنین بر روی مسائلی از جمله سیاست فضا، تحولات نظارتی، امنیت فضایی، همکاری در زمینه علوم فضایی، ماهواره‌های نظارتی و هچنین برنامه‌های کاریردی مبتنی بر ماهواره‌ها متمرکز بوده است. قابل ذکر است با وجود اینکه تنها یک سال از تاسیس آژانس فضایی امارات می‌گذرد، این کشور مذاکراتی برای همکاری فضایی با فرانسه نیز داشته است. به گزارش مطبوعات فرانسه، امارات برای اعزام کاوشگر به مریخ برنامه‌هایی در نظر گرفته است و امارات متحده عربی و فرانسه در آینده قراردادی را در زمینه همکاری‌های فضایی به امضا خواهند رساند.

به گفته رئیس آژانس فضایی فرانسه: « این طرح هنوز تکمیل نشده است زیرا از زمان تاسیس آژانس فضایی امارات تنها یک سال می‌گذرد، با وجود این مذاکرات ما بسیار مثبت است و امیدواریم تا پایان سه ماهه سوم امسال پیشرفت خوبی داشته باشیم.» همکاری فضایی امارات و فرانسه بیشتر در زمینه تحقیقات علمی و آموزش متخصصان اماراتی در مرکز فضایی تولوز خواهد بود. بر اساس این طرح، کاوشگر امارات با طی بیش از 60 میلیون کیلومتر مسافت ظرف 9 ماه، به مریخ می‌رسد و به اکتشاف مریخ می‌پردازد. هدف از مأموریت مریخ و آژانس فضایی جدید، تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور به دور از وابستگی به نفت، گاز و صنایع پیشرفته عنوان شده است. در مجموع میزان سرمایه‌گذاری امارات در فناوری فضایی به رقم 3.4 میلیارد پوند رسیده است. با این حال امارات برای انجام مأموریت‌های پرتاب که برای مأموریت مریخ بسیار حیاتی محسوب می‌شود، به کشورهای دیگر وابسته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا