کشف گونه های جدید جانوری در اعماق 300 متری زمین

تیمی از پژوهشگران روسی در مطالعات اخیر خود موفق به شناسائی چندین گونه جانوری ناشناخته شده اند. به گفته استانیسلاو کوپتسوف، سرپرست این تیم اکتشافی ، عملیات شناسائی در غار موسوم به کک تاش Kek-Tash واقع در منطقه سیبری که در عمق 309 متری زمین قرار دارد منجر به شناسائی دست کم چهار گونه ناشناخته جانوری و تونل های بزرگی در این غار شد که پیش از این شناخته نشده بودند.

این پژوهشگر روسی در ادامه توضیحات خود افزود: پیش از این گونه های جانوری در این منطقه و غار فوق الذکر شناسائی نشده و بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات اولیه، چهار گونه جدید جانوری کشف شده در این غار از نوع تروگلافائونا troglofauna هستند که گونه ای از جانوران غارنشین محسوب شده که در تمامی طول عمر خود در داخل غارها زندگی کرده و در همانجا می میرند. این جانوران شباهت بسیار زیادی با موجودات دوران پیش از تاریخی داشته و شبیه به نمونه های منقرض شده چند میلیون ساله هستند.

گفتنی است این عملیات اکتشافی ، یکی از شگفت انگیز ترین عملیات های مشابه در جهان محسوب شده و در آن تیمی متشکل از هفتاد نفر از پژوهشگران دارای تخصص های مختلف وجود دارند.

به گفته سرپرست این تیم اکتشافی ، قرار است تیمی حرفه ای از غار شناسان روسی نیز به این عملیات ملحق شده و غار کک تاش را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

استانیسلاو کوپتسوف در خاتمه توضیحات خود اعلام کرد: در حال حاضر اطلاعات ما از اکوسیستم این غار بسیار کم بوده و می توان ادعا کرد که هیچ چیز از این غار نمی دانیم. عمیلات پژوهشی هیات بعدی در ماه سپتامبر (برابر با شهریور ماه ) آغاز شده و هدف نخست ما در این مطالعات، حفظ و نگهداری شرایط طبیعی غار و پیشگیری از ایجاد تغییر در محیط آن است.