بیماری‌هایی که پیامد زندگی امروزی است

 شاید 50 سال پیش بیماری‌هایی مانند آبله، سرخک، وبا، سیاه‌سرفه یا دیگر بیماری‌های عفونی شیوع بیشتری داشت اما به لطف پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در حوزه بهداشت و درمان و ساخت واکسن‌های جدید شیوع بیماری‌های عفونی به‌شدت کاهش یافته است و در مقابل با بیماری‌های جدیدی مواجه شده‌ایم که می‌توان آنها را بیماری‌های قرن جدید نامید.

گروهی از این بیماری‌های جدید که این روزها درباره آنها بیشتر می‌شنویم بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن یا به‌عبارتی‌دیگر سیستم دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حقیقت این بیماری‌ها از ایجاد نقص یا اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن ناشی می‌شوند. بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده نشان داده است امروزه شیوع بیماری‌هایی که به‌نوعی به ایجاد اختلال اولیه یا ثانویه در سیستم دفاعی بدن مربوط می‌شود، افزایش یافته است که می‌تواند از پیامدهای شهرنشینی یا سبک زندگی امروزی باشد.

بیماری‌های خودایمن از جمله بیماری‌های دنیای امروز هستند که شیوع آنها به‌واسطه سبک زندگی امروزی افزایش یافته است

در گذشته رعایت بهداشت مانند امروز جدی گرفته نمی‌شد و بسیاری از کودکان در سال‌های اولیه تولد با عوامل بیماری‌زا مواجه می‌شدند. گروهی از آنها به علت ابتلا به بیماری جان خود را از دست می‌دادند و در بدن گروهی که از این بیماری‌ها جان سالم به درمی‌بردند آنتی‌بادی‌های ساخته می‌شد که در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی داشت. در دنیای امروز بدن اغلب کودکان با این عوامل بیماری‌زا بیگانه است و به همین دلیل این کودکان علیه چنین بیماری‌هایی ایمن نمی‌شوند. به‌این‌ترتیب این افراد در مقایسه با گذشته بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند انواع آلرژی‌ها قرار می‌گیرند. گاهی نیز سیستم ایمنی بدن از تنظیم خارج شده و افزایش حساسیت سیستم ایمنی موجب ابتلا به بیماری‌های خودایمن می‌شود.

بیماری‌های خودایمن از دیگر بیماری‌های دنیای امروز هستند که شیوع آنها به‌واسطه سبک زندگی امروزی افزایش یافته است. تاکنون بیش از 80 بیماری خودایمن شناسایی شده است که طیف وسیعی از بافت‌ها و سلول‌های بدن را در برمی‌گیرد. این بیماری‌های مزمن تا پایان عمر، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه تاکنون روش درمان قطعی برای این بیماری‌ها یافت نشده است اما محققان در تلاش هستند برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها به یافته‌ها و اطلاعات جدیدی دست پیدا کنند و بر این اساس بتوانند میزان شیوع این بیماری‌ها را که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد، در سطح جامعه به حداقل برسانند.

 

فرانک فراهانی/روزنامه نگار علم

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا