آیا ویروس ها نقشی کلیدی در تکامل انسان ایفا کرده اند؟

دانشمندان همچنان در حال تحقیق بر روی ریشه های تکامل بشر هستند و به همین دلیل نیز موارد متعددی که می توانند انگیزه های اصلی این تکامل باشند را مورد بررسی قرار می دهند. در این میان تحقیقاتی نوین نشان از این داشته است که مبارزه دائمی و درگیری همیشگی بین میزبان و پاتوژن موجب شده است تا انسان به سوی کامل هدایت شود.

جوامع زیستی ای که به وسیله ویروس ها مورد حمله قرار گرفتند، یا با آن تطبیق پیدا کردند و یا این که منقرض گشتند.

البته این امر تنها به انسان مربوط نیست بلکه تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان به بررسی وضعیت اثربخشی ویروس ها بر روی انسان ها و چندین گونه مختلف از پستانداران در سراسر جهان مربوط بوده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که از زمانی که انسان به عنوان موجودی متفاوت با موجوداتی مانند شامپانزه شناخته شده است تا به امروز، 30 درصد از تطبیق پذیری پروتئینی در بدن به واسطه ویروس ها به وجود آمده است.

دکتر دیوید انراد در این باره می گوید: «جوامع زیستی ای که به وسیله ویروس ها مورد حمله قرار گرفتند، یا با آن تطبیق پیدا کردند و یا این که منقرض گشتند. ما پیش از این نیز می دانستیم که ویروس ها در فرایند تکامل نقش داشته اند ولی وسعت این اثر برای ما بسیار غافلگیر کننده بود. این نخستین باری است که ویروس ها چنین اثر بزرگی در تطابق انسان با ساختار زیستی را از خود نشان داده اند.»

دیمیتری پتروف به عنوان یک دانشمندان فعال در دانشگاه استنفورد نیز در این باره می گوید: «ما در حال فراگرفتن این هستیم که کدام بخش از سلول ها پیش از این برای مبارزه با ویروس ها به کار گرفته می شدند و این کار را بدون ایجاد تغییراتی مهم و اساسی بر روی ساختار زیستی ای که در آن حاضر بودند به انجام می رساندند.»

شایان ذکر است که نتایج به دست آمده از این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی تنظیم شده و در نشریه بین المللی eLife به چاپ رسیده اند.

منبع: financialexpress

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا