عوارض استفاده از لیزر در بیشتر موارد غیرقابل درمان است

محمدرضا رزاقی درگفت و گو با ایرنا فزود: عوارض لیزر با عوارض پماد، شربت و قرص متفاوت است و در صورت بروز عارضه براثر استفاده نامناسب دارویی، پس از قطع دارو، عوارض آن معمولا برمی گردد اما در لیزر اینطور نیست.

وی به استفاده از این دستگاه در مکان هایی نظیر آرایشگاه های زنانه اشاره و اظهار کرد: متاسفانه این دستگاه در آرایشگاه های زنانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد که این کار با اصول بهداشت و سلامت مغایر است.

رزاقی،لیزر زیبایی،برداشت موهای زاید بدن، کاهش چاقی را از جمله فعالیت در مراکز غیرمجاز لیزر اعلام کرد وگفت: استفاده نامناسب از دستگاه لیزر، زنگ خطری برای سلامتی شهروندان است که باید اقدام اساسی در این زمینه انجام گیرد.

*** تدوین استاندارد استفاده مناسب از لیزر 

وی از تدوین استاندارد استفاده مناسب از لیزر در حوزه پزشکی خبر داد و گفت: مسوولان وزارت بهداشت با همکاری شبکه ملی تحقیقات لیزر در حال تدوین استاندارد در حوزه لیزر پزشکی هستند.

رزاقی، جلوگیری از نابسامانی، استفاده صحیح از این فناوری، جلب رضایت مردم و کنترل و نظارت بر کارکرد این نوع دستگاه ها را از مهمترین موضوعات استاندارد این دستگاه اعلام کرد و گفت: مسوولان وزارت بهداشت به طور جدی به دنبال این موضوع هستند تا شرایط لازم را برای استفاده صحیح از این دستگاه فراهم کنند.

رییس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی با اشاره به اینکه افراد صلاحیت دار باید از این فناوری نوین استفاده کنند، افزود: کنترل و نظارت لازم برروی دستگاه های لیزر باید انجام شود تا عده ای به بهانه زیبایی خطرات جدی برای مردم به وجود نیاورند.

*** تبلیغات فراوان برای استفاده از لیزر زیبایی در مراکز غیرمجاز 

وی با اشاره به اینکه تبلیغات فراوانی برای استفاده از لیزر نظیر زیبایی در مراکز غیرمجاز انجام می شود، گفت: این کار به مناسبت های مختلف انجام می شود تا مردم را به استفاده از دستگاه لیزر در مراکز غیرمجاز ترغیب کنند.

رییس مرکزتحقیقات کاربرد لیزر اظهار کرد: هم اکنون چارچوبی برای استفاده صحیح از دستگاه لیزر وجود ندارد و این موضوع سبب شده تا عده ای سودجو با ایجاد مراکز غیرمجاز، خطرات جدی برای مردم به وجود آوردند.

وی از مردم خواست مراقب سلامتی و تندرستی خود باشند و از مراجعه به مراکز زیبایی فاقد مجوز به شدت خودداری کنند و برای درمان و یا زیبایی از خدمات پزشکان متخصص بهره گیرند.

*** مهندسان نباید از دستگاه لیزر برای درمان استفاده کنند

رییس بخش کاربردهای صنعتی مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مهندسان به هیج وجه نباید از دستگاه لیزر برای درمان یا زیبایی استفاده کنند.

محمدجواد ترکمنی با اشاره به اینکه کسانی که متخصص لیزر هستند و دوره های ایمنی با لیزر را گذرانده اند مجاز نیستند از این فناوری برروی بافت موجود زنده استفاده کنند، افزود: متاسفانه افرادی با کمترین تخصص اقدام به این کار می کنند.

وی اظهار کرد: پزشکان هم باید دوره های لازم برای استفاده از این نوع فناوری های پیشرفته را بگذرانند تا سلامتی مردم را به مخاطره نیاندازند.

ترکمنی از مردم خواست که توصیه های ارکان های حاکمیتی به خصوص وزارت بهداشت را در این زمینه جدی بگیرند و از مراجعه به مراکز غیرمجاز به طور جدی خودداری کنند تا مشکلاتی را برای خود به وجود نیاید.

رییس بخش کاربردهای صنعتی مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت: مردم در مراجعه به مراکز استفاده از لیزر کاملا دقت کنند که آنها مجوزهای لازم را برای این عمل خاص از متولیان امر دریافت کرده باشند.

متاسفانه تعدادی افراد سودجو با ایجاد مراکز خدمات درمانی و یا زیبایی لیزر به ارایه خدمات مشغول هستند که با این کار خطرات جدی برای مردم به وجود می آورند.

مسوولان وزارت بهدشت باید اقدامات جدی تری را برای تدوین استانداردهای لازم و کنترل و نظارت بر مراکز خدمات زیبایی با استفاده از لیزر به عمل آورند تا شاهد بروز خطرات و صدمات به مردم نباشیم.

مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران اقدام به طراحی و ساخت بیش از 40 دستگاه لیزر کرده که هفت دستگاه آن در حوزه پزشکی است تا از این طریق خدمات بهتری به مردم ارایه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا