فقر بازار کار برای دانش آموختگان علوم پایه

دکتر علی شفقت افزود: متاسفانه جایگاه علوم پایه در کشور ما دچار تزلزل شده است و وضعیت بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته مساعد نیست. مثلا در حالی که یکی از بیشترین تعداد مقالات علمی کشور در حوزه علم شیمی به نگارش درمی آید، اما بازار کار این رشته نتوانسته که رضایت فارغ التحصیلان را جذب کند.

پژوهشگر برتر علوم پایه کشور در سال 91 خاطرنشان کرد: هم اکنون تناسبی بین ورودی دانشجویان علوم پایه و بازار اشتغال آنها وجود ندارد و آمار بیکاری در بین این دانشجویان، بسیار بیشتر از دانشجویان علوم مهندسی و پزشکی است، زیرا برای آینده شغلی دانشجویان علوم پایه، محاسبه علمی نشده است.

به گفته این دانش آموخته شیمی آلی، بازار کار ضعیف رشته های علوم پایه باعث شده که اقبال داوطلبان برای تحصیل در این رشته ها نیز کمتر شود و در نتیجه شاهدهستیم که هم اکنون بسیاری از صندلی های  دانشگاهی در رشته های علوم پایه، خالی مانده است.

شفقت با بیان اینکه در اغلب کشورهای توسعه یافته و حتی در کشور ترکیه هم تناسب منطقی بین آمار دانش آموختگان رشته های علوم پایه و وضعیت بازار کار وجود دارد، خاطرنشان کرد: وقتی دانشجوی علوم پایه، مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می گیرد، اما شغلی برای امرار معاش پیدا نمی کند، این دانشجو علاوه بر اینکه سرخورده خواهد شد، از فضای علمی هم دور می شود و به دلیل مدرک تحصیلی که دارد و توقعی که ایجاد شده است، دیگر راضی نخواهد شد که به هر شغلی تن بدهد.

وی تصریح کرد: تقویت امکانات و زیرساخت های علمی و آزمایشگاهی، ایجاد بستر کارآفرینی برای دانشجویان علوم پایه و و همچنین ایجاد تناسب منطقی بین تعداد دانشجویان جذب شده با بازار کار رشته های علوم پایه می تواند مشکل بیکاری دانش آموختگان رشته های علوم پایه را تا حدود زیادی مرتفع سازد.

 

گفتگو: امین جلالوند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا