تکثر رسانه، ریشه در ساختارهای اجتماعی و سیاسی جوامع دارد

دکتر محمدرضا رسولی، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: تعدد و تنوع بر پایه یک ضرورتی اتفاق می افتد. از این رو می توان گفت بحث آزادی رسانه بر اساس یک تاریخ مطرح شده و بخشی از آن هم در نیاز اجتماعی جوامع وجود دارد.

وی ادامه داد: تکثر به مفهوم وجود، حضور و ضرورت کارکرد رسانه ای متعدد و متنوع است که این ساده ترین برداشت از این مفهوم است. در اینجا مفهوم گونه ها و انواع رسانه است که متناسب با ضرورت های واقع در جامعه فعالیت کرده و باهم رقابت و تعامل می کنند تا آن ساخت مرتبط با جامعه از لحاظ ارتباطی حفظ شود.

رسولی اظهار کرد: نکته مهم این است که بر اساس یکسری اسلوب هایی که در جامعه وجود دارد برای حضور رسانه ها مقیاس ها و اندازه هایی در نظر گرفته می شود و اینگونه است که می بینیم در غرب کارکرد و ماهیت رسانه ها به گونه ای دیگر است.

وی بیان کرد: همه اینها ریشه در زیرساخت های اجتماعی و سیاسی جامعه دارد که به کارکرد رسانه ها شکل می دهد. اما به صورت کلی تکثر به معنای حضور و فعالیت رسانه ها در راستای تولید و انتشار فکر و اندیشه های متفاوت و متنوع است.

این استاد ارتباطات افزود: نباید اینگونه فکر کنیم که اگر ما شبکه و رسانه متعدد داریم لزوما می توانیم ادعا کنیم که جامعه رسانه ای متکثر داریم. به هیچ وجه اینگونه نیست، ممکن است رسانه های متعددی در جامعه وجود داشته باشد اما همه آنها یک حرف و اندیشه را منتقل کنند.

رسانه زمینه ساز توسعه ارتباطی جوامع

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ممکن است نظام رسانه ای یک جامعه از نظر گونه های رسانه ای متکثر باشد اما از نظر محتوا این تکثر وجود نداشته باشد. ضمن اینکه در بحث توسعه ارتباطات رسانه می تواند زمینه توسعه ارتباطی را ایجاد کند. یعنی رسانه ها باید باشند تا جامعه توسعه پیدا کند.

رسولی خاطرنشان کرد: اما در بسیاری مواقع رسانه های وابسته ای را می بینیم که مانع توسعه شدند. این مشکل برمی گردد به ساخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه. از این رو، وقتی در نظام سیاسی اعتقادی به تکثر سیاسی وجود نداشته باشد، نمی توانیم رسانه متکثر به مفهوم خودش وجود داشته باشد، باید حتما تکثر حزبی وجود داشته باشد تا بتوانیم رسانه متکثر در جامعه داشته باشیم.

تکثر به معنای حضور و فعالیت رسانه ها در راستای تولید و انتشار فکر و اندیشه های متفاوت و متنوع است.

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی در ساخت کلی بررسی می کنیم به مقوله هایی مانند مدیریت رسانه، مالکیت و حقوق رسانه برمی خوریم که هرکدام از اینها در ماهیت تکثر رسانه ها تاثیر می گذارند گفت: بنابراین در ابتدا باید به مالکیت رسانه ها بپردازیم به این معنا که خصوصی سازی در رسانه ها به معنای درست خود اتفاق بیفتد و سپس احزاب و اصناف به رسمیت بشناسیم و آن گاه می توان صحبت از تکثر رسانه ای کرد.

رسولی در پایان تاکید کرد: ضمن اینکه اصحاب رسانه هم باید حرفه ای عمل کنند و خط قرمزها و منافع ملی را بشناسند و روی آنها تعصب داشته باشند تا بتوان در راستای اجرای رسانه ای دست آنها را باز گذاشت. بنابراین عوامل متعددی برای اجرای تکثر رسانه ای در کشور وجود دارد که همه اینها ساختاری است و ما باید از ساختارهای خرد و کلان جامعه شروع کنیم تا بتوانیم این مقوله ارتباطی را در کشور به معنای واقعی پیاده کنیم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا