با برترین آسمانخراش‌ها آشنا شوید

 امسال نیز برندگان این جایزه در پانزدهمین دوره آن برگزیده شدند که میان آنها دومین آسمانخراش مرتفع دنیا و ساختمان مرتفع هرمی شکل بنا شده در نیویورک نیز به چشم می‌خورند.

این جایزه همه ساله در چهار بخش قاره آمریکا، آسیا و استرالیا، اروپا و خاورمیانه و آفریقا به برندگان آن اهدا می‌شود.

هرم ویا 57 وست (Via 57 West)

 

این ساختمان مرتفع حداقل از نظر ظاهر با بسیاری از ساختمان‌های خاص حال حاضر دنیا متفاوت است. شرکت دانمارکی بیگ (BIG) آن را طراحی و اکنون جایزه برترین ساختمان بخش قاره آمریکا را نصیب خود کرده است. 142.3 متر ارتفاع این سازه است و این که به شکل یک هرم ساخته شده ویژگی مهمی برای آن محسوب می‌شود. حالا می‌توان گفت نیویورک دارای ساختمان مرتفع زیبایی است. در ساختمان ویا 57 وست، آب باران برای استفاده‌های بعدی جمع‌آوری می‌شود. همچنین مصرف انرژی در بهترین وضعیت بازدهی قرار دارد.

ساختمان کیوب

 

گروه معماران اورنج (Orange Architects) در هلند این ساختمان زیبا و متفاوت را طراحی کرده و حالا در سال 2016 موفق به دریافت جایزه CTBUH در بخش خاورمیانه و آفریقا شده است. ساختمان Cube به معنی مکعب، در بیروت ساخته شده و 50 متر ارتفاع دارد. طراحان این ساختمان را در 14 طبقه خلاصه کرده‌اند. نکته عجیب درباره این ساختمان به‌ظاهر چرخان آن مربوط می‌شود؛ به طوری که هر طبقه نسبت به طبقه قبل خود 90 درجه چرخیده است! به این ترتیب فضاهای کافی از جمله بالکن برای طبقات مختلف فراهم شده است. کل این سازه در قالب 19 آپارتمان لوکس و مدرن خلاصه شده است. پارکینگ این سازه هم زیر آن بنا شده است.

آسمانخراش شانگهای

 

شرکت گنسلر (Gensler) با طراحی آسمانخراش شانگهای (Shanghai Tower) در بخش آسیا و استرالیا به عنوان برترین سازه مرتفع دنیا معرفی شد. این سازه با 632 متر ارتفاع در حال حاضر دومین آسمانخراش مرتفع دنیا محسوب می‌شود. برای ساخت این آسمانخراش 2.4 میلیارد دلار هزینه شده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن مربوط به ساختار ظاهری‌اش می‌شود. این آسمانخراش به گونه‌ای ساخته شده که از کف تا نوک، چرخش 120 درجه‌ای دارد. این کار نه صرفا برای زیبایی بلکه با هدف کاستن از فشار باد صورت گرفته است. آسمانخراش شانگهای در 128 طبقه ساخته شده و در کل 420 هزار مترمربع زیربنای مفید دارد. این سازه استاندارد ساختمان سبز موسوم به LEED Gold را هم دریافت کرده است. به‌کارگیری سامانه‌های پیشرفته آبرسانی، جمع‌آوری آب باران و 270 توربین بادی برای تولید برق از مهم‌ترین ویژگی‌های فناورانه دومین آسمانخراش مرتفع جهان محسوب می‌شوند.

ساختمان مرتفع وایت والز

 

طراحان شرکت فرانسوی اَتلیئرز جین نووِل (Ateliers Jean Nouvel) یکی از زیباترین ساختمان‌های جهان را طراحی کرده‌ و نام آن را White Walls به معنی دیوارهای سفید گذاشته‌اند. آنها ساختمان وایت والز را که به برج قبرس هم معروف است برای نیکوزیا در قبرس خلق کرده‌اند. این ساختمان جایزه بخش اروپا را نصیب طراحان خود کرده است. این سازه چند منظوره 69.6 متر ارتفاع دارد و البته مرتفع‌ترین ساختمان قبرس هم محسوب می‌شود. این ساختمان باغ عمودی دارد که در تهویه مطبوع فضاهای داخلی آن بسیار تاثیرگذار است.

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا