حضور ایران در بازارهای بین المللی ضروری است

 «سعید سرکار» که برای شرکت در مجمع آسیایی نانو تکنولوژی در کره جنوبی بسر می برد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: جایگاه ایران در فناوری نانو در شرایط فعلی بسیار ممتاز است و تمایل کشورهای پیشرو در این تکنولوژی برای تداوم و گسترش همکاری با کشورمان نشان دهنده آن است که مسیر طی شده تا به امروز درست بوده است.

او اما یکی از مشکلات و نگرانی خود و دست اندرکاران این حوزه را مشکلات مالی می داند که در حال تبدیل شدن به دغدغه اصلی است و چنانچه سرمایه، بودجه و حمایت کافی از این حوزه در کشور صورت نگیرد بیم آن می رود که جایگاه ششم ایران در جهان که سال گذشته توانست ژاپن، کشور پیشرو این حوزه را پشت سر بگذارد، از دست برود.

تولید ثروت، هدف توسعه نانو
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو همچنین یکی از اهداف و برنامه های توسعه نانو تکنولوژی در ایران را بحث تولید ثروت عنوان کرد و یادآور شد: چون ایران در حال حاضر جایگاه خوبی در زمینه تولیدات مبتنی بر نانو فناوری داشته و از توسعه خوبی نیز برخوردار است، به دلیل محدودیت های موجود در بازارهای داخلی چاره ای جز حضور در بازارهای بین المللی ندارد.
وی ادامه داد: ایران در حال حاضر با داشتن بیش از 28 هزار متخصص نانو در سطح کارشناسی ارشد به بالا، دارا بودن بیش از 160 شرکت فعال در این حوزه و عرضه بالغ بر 330 محصول مبتنی بر نانو در بازار، امروز به عنوان یکی از کشورهای مطرح در حوزه نانو فناوری است و باید بتواند صادرات خود را توسعه دهد که البته به موافقیت هایی نیز در این زمینه دست یافته است.

صادرات تجهیزات آزمایشگاهی به چین
وی در این رابطه به صادرات خط تولید «نانو الیاف» ایران به کره جنوبی اشاره کرد که دو ماه پیش به عنوان موفقیتی بزرگ برای ایران محقق شد و هچنین توافق صورت گرفته با کشور چین که قرار است تجهیزات آزمایشگاهی مدارس این کشور توسط متخصصان ایرانی تامین شود.
«سرکار» اظهار داشت که بستن این قرارداد در پی آن صورت گرفت که سال گذشته تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به دبیرستانهای این کشور را به چین صادر کردیم و به دلیل کیفیت بالای محصولات، چینی ها علاقمند به واردات این محصول و در نهایت بستن قرارداد با ایران شدند.

 تهدیدهای موجود و لزوم سرمایه گذاری در نانو
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران هم اکنون در رتبه ششم جهان در حوزه نانو فناوری قرار دارد، لزوم توجه به این رشته را بیش از پیش ضروری دانست و خواستار همکاری همه نهادها و دستگاههای مربوطه در این زمینه شد.
وی با بیان اینکه امروز هیچ حوزه ای را نمی توان یافت که نانو تکنولوژی در آن تاثیرگذار نباشد، گفت: این موضوع به قدری با اهمیت است که بسیاری از کشورها سرمایه گذاریهای قابل توجهی برای توسعه این فناوری انجام داده و توجه ویژه ای به این تکنولوژی معطوف کرده اند.
«سرکار» با بیان اینکه ظرفیت های این تکنولوژی در ایران نیز بسیار بالا است و نیروهای مستعد بسیاری در این حوزه مشغول به فعالیت شده اند، تاکید کرد که برای ادامه این روند باید علاوه بر حفظ شرایط فعلی، زمینه های ارتقاء آن را نیز فراهم کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر 30 هزار متخصص در حوزه نانو در کشور وجود دارد، گفت که باید برای ارتقای وضعیت کنونی و زیرساخت های این علم، از منابع مالی کافی برخوردار بود.
او تاکید کرد که این فناوری در ایران هم اکنون از مرز توسعه علمی عبور کرده و وارد سرمایه گذاری برای توسعه محصول برای بازاریابی شده است.
«سرکار» ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که سرمایه گذاریها در مقایسه با سایر کشورها بسیار بسیار ناچیز است و نگرانی این است که در صورت تامین نشدن منابع مالی، جایگاه فعلی خود را در عرصه بین المللی از دست بدهیم.
او گفت: ایران امسال توانست ژاپن را که امروز در دنیا به عنوان کشوری پیشتاز و الگو در حوزه نانوفناوری است، پشت سر بگذارد. بنابر این ظرفیت ها و توانمندیهای لازم در کشور وجود دارد و برای ارتقا آن و بهرگیری از همه امکانات باید به این تکنولوژی بیشتر توجه شود تا ایران به جایگاهی که شایستگی و لیاقت آن را دارد و قطعا بالاتر از رتبه ششم دنیا (رتبه کنونی ایران) است، برسد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: توسعه نانو تکنولوژی نشان داد که در داخل ایران ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد و این به عنوان یک الگوی موفق می تواند راهگشای سایر حوزه های علم و فناوری در داخل کشور باشد. به طور حتم بی توجهی می تواند این الگوی موفق را به بن بست برساند و در بین محققان، دانشمندان جوان و مردم دلسردی ایجاد کند.
وی همچنین ابراز امیداری کرد که در چند سال آینده ثمرات و خیرات این رویداد مهم را که همانا توسعه همکاریها با کشورهای پیشتاز در این علم و توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو است، مشاهد شود.

 امضای دو یادداشت تفاهم با طرف کره ای
وی در ادامه، هدف از سفرش به کره جنوبی را هم تشریح کرد و گفت که در این سفر علاوه بر حضور در مجمع آسیایی نانو تکنولوژی در شهر سئول، امضای دو یادداشت تفاهم با دو موسسه معتبر کره ای هم صورت گرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: ایران یکی از فعالترین اعضای این مجمع است که برای توسعه همکاریها در حوزه نانو تکنولوژی تلاش های گسترده ای داشته و دعوت از ایران در این مجمع نیز به همین خاطر انجام شد.
وی در خصوص امضای یادداشت تفاهم با طرف های کره ای نیز گفت: «سازمان تحقیقات فناوری نانو تکنولوژی» و «مرکز تحقیقات فناوری نانو گروه ال.جی» که یکی از آنها مستقیما زیر نظر وزارت علوم و نوآوری و دیگری زیر نظر صنایع نانوتکنولوژی کره جنوبی اداره می شود، از جمله موسسات علاقمند به توسعه همکاری با ایران بودند و همین مسئله امضای یادداشت تفاهم با آنان را میسر کرد.
«سرکار» یادآور شد که ایران و کره جنوبی دو کشوری هستند که در عرصه فناوری توسعه خوبی داشته اند و با توجه به پیشرفت های قابل توجه کره جنوبی در عرصه فناوری، همکاری با این کشور در زمینه های نانو تکنولوژی می تواند به سود هر دو طرف باشد و به توسعه فناوری طرفین شتاب بخشد.
وی تصریح کرد: این تفاهم نامه ها باعث می شود که از این پس همکاریهای تحقیقاتی و فنی بین دو کشور توسعه بیشتری یابد و ما باید تلاش کنیم با عملیاتی کردن کردن آن، هر چه سریعتر روند این مناسبات را بیش از پیش توسعه دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا