کد خبر : 43030 جمعه 25 تیر 1395 - 14:00:35
مطالعه-عمق-11-هزار-متری-اقیانوس-آرام

گزارش تصویری از دور جدید پژوهش های اقیانوس شناسی در اعماق اقیانوس آرام

مطالعه عمق 11 هزار متری اقیانوس آرام

سیناپرس: تیمی از پژوهشگران چینی با هدف بررسی چاله دریایی موسوم به نیو بریتانیا در اقیانوس آرام به ماموریتی دو ماهه اعزام شده اند. این چاله دریایی 8 هزار متر عمق داشته و مطالعه اکو سیستم منحصر به فرد آن برای پژوهشگران دارای اهمیت زیادی است.

هفته گذشته کشتی پژوهشی چین با نام ژانگ جیان با هدف بررسی اعماق دریا و پژوهش های اقیانوس شناسی از بندر شانگهای عازم مناطق جنوبی اقیانوس آرام شده است. در این کشتی پژوهشی یک زیر دریائی ویژه مطالعات اعماق دریا وجود دارد که با نام Rainbow Fish یا رنگین کمان ماهی شناخته شده و قابلیت نفوذ به عمق 11 هزار متری از سطح دریا را دارد.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، سفر پژوهشی فوق در حدود دو ماه به طول انجامیده و طی آن دانشمندان اقدام به آزمایش قابلیت های ناوبری این کشتی و تجهیزات پژوهشی آن می کنند. هدف نهایی این پژوهش، انجام مطالعات در چاله دریایی موسوم به نیو بریتانیا عنوان شده است که در حدود 8 هزار متر عمق داشته و در دریای سلیمان در منطقه پاپوا از گینه نو قرار دارد.

در همین رابطه فانگ جیا سونگ دانشمند ارشد این پروژه اعلام کرد: این مطالعات گام بزرگی در شناسائی و مطالعه چاله های عمیق اقیانوسی محسوب می شود. کشتی پژوهشی مورد استفاده در این پروژه دارای 97 متر طول و 17 متر و 80 سانتیمتر عرض است. این کشتی قابلیت حمل 4 هزار و 800 تن وزن را داشته و می تواند مسیرهایی با مسافت 15 هزار مایل دریائی برابر با  27 هزار و 780 کیلومتر را طی کند.

زیر دریائی مورد استفاده در این پروژه نیز در سال 2014 میلادی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر به عنوان پیشرفته  ترین زیر دریائی پژوهشی چین در آب های عمیق محسوب می شود. این زیر دریائی نسبت به نمونه قدیمی تر خود که جیائو لونگ نام داشت و می توانست تا عمق 7 هزار و 62 متری نفوذ کند، از قابلیت های بیشتری برخوردار بوده و قادر به رسیدن به عمق 11 هزار متری است.

منبع: xinhuanet