افزایش ژنتیکی طول عمر انسان امکان پذیر است

دانشمندان موفق شده اند تا ژن افزایش دهنده عمر را در مگس کشف کنند. در این پژوهش ها مشخص شد که پس از فعال شدن این ژن، تا شصت درصد سلول های ناسالم در این مگس از بین رفتند. به نظر می رسد که با کشف این ژن بتوان در آینده به درمان پیری در انسان پرداخت.

محققان  دانشگاه برن  در کشور  سوئیس ، با سرپرستی ادواردو مورنو توانستند یک روش جدید برای افزایش طول عمر مگس را ارائه دهند.

مورنو در این رابطه توضیح می دهد که در واقع بدن ما از تریلیون ها سلول ساخته شده است و در دوران پیری این سلول ها به طور تصادفی براثر استرس و یا عوامل خارجی همانند امواج ماورای بنفش موجود در  نور  خورشید  روی هم انباشته می شوند . از آن جهت که برخی از سلول ها بیشتر از سایر سلول ها تحت تاثیر قرار می گیرند ، استدلال  پژوهشگران این گونه است که ، انتخاب بیشتر برای سلول های ضعیف و آسیب دیده خواهد بود و در واقع حذف سلول های آسیب دیده بهترین استراتژی برای حفظ سلامت بافت و نیز به تاخیر انداختن پیری و طولانی کردن عمر است.

محققان سوئیسی برای درک بهتر موضوع،  این فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دادند. آن ها در این آزمایش مگس های سرکه ملانوگاستر (rosophila melanogaster flies) را به کار گرفتند. اولین چالش در این آزمایش پیدا کردن سلول های سالم در ارگان های این نوع مگس بوده است. تیم تحقیقاتی مورنو در این آزمایش ها ژنی را شناسایی کردند که در سلول هایی که سلامت کمتری دارند ، فعال می شوند. این پژوهشگران به دلیل کارکرد ویژه  ژن کشف شده ، نام آن را ahuizotl (azot) گذاشتند. عملکرد این ژن به گونه ای است که به صورت انتخابی سلول هایی با سلامتی کمتر را هدف قرار می دهد تا بتواند سلامت اندام هایی مانند مغز و دستگاه گوارش را مورد حفاظت قرار دهد .

قابل توجه است که به طور معمول ، در هر سلول دو نسخه از این ژن وجود دارد. دانشمندان با قرار دادن یک نسخه سوم از این ژن در سلول ، کارایی آن را موثرتر کرده و از مهمترین پیامدهای این عمل، اصلاح مکانیزم کنترل کیفیت سلول بوده که به عقیده ادواردو مورنو سرپرست تیم تحقیقاتی ، عملی بسیار هیجان انگیز بوده است. مگس هایی که این آزمایش روی آن ها انجام گرفت ، از سلامت بهتر بافت ها، روند پیری کندتر  و طول عمر بیشتر برخوردار شدند.

کریس رینر یکی دیگر از محققان این تیم پژوهشی درباره زن افزایش دهنده طول عمر اظهار داشت که مگس های مورد آزمایش قرار گرفته شده ، متوسط طول عمرشان پنجاه تا شصت درصد بیشتر از مگس های معمولی است.

محققان همچنین اعلام کردند که ژن azot در انسان محفوظ مانده است و امکان استفاده کردن از آن در آینده وجود دارد تا بتوان به وسیله آن مکانیسم ضد پیری را در بدن انسان به کار برد و طول عمر را افزایش داد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در زورنال تخصصی Cell منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.