افزایش دوره تنفس تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی

دکتر خیرالله یاری؛ مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده سازان زیستی زاگرس در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های این شرکت، اظهار کرد: شرکت ما از سال 1393 شروع به فعالیت کرده است که در این مدت موفق شده یک سری محصول را تولید کند و یک سری محصول هم در دست تولید دارد. به عنوان مثال ما برای اولین بار توانستیم کیت تیمار سدیم بی سولفیت را برای بررسی تغییرات متیلاسیون ژنوم تولید کنیم.

وی افزود: این شرکت در زمینه تولید کیت های استخراج DNA، استخراج RNA و استخراج پروتئین هم فعال است. در حال حاضر این کیت ها در داخل کشور تولید می شوند اما سعی ما بر این بوده که علاوه بر کاهش قیمت، به کیفیت هم توجه کنیم.

یاری، تولید آگار و آگارز، مارکر وزنی DNA و یک سری کیت های تشخیصی و تحقیقاتی را از دیگر محصولات تولیدی شرکت دانش بنیان ایده سازان زیستی زاگرس عنوان کرد.

وی با اشاره به همکاری های ملی و بین المللی این شرکت، متذکر شد: ما در زمینه همکاری های بین المللی هم فعال هستیم مثلا با پروژه جهانی تشخیص سرطان خون در غرب کشور همکاری می کنیم. در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی نانو هم عضویت پیدا کردیم. علاوه بر این، با یک سری سازمان های داخلی و خارجی هم همکاری مشترک داریم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده سازان زیستی زاگرس در پاسخ به این پرسش که مهم ترین چالش ها و موانع پیش روی شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان خارج از مرکز چیست؟ گفت: ما در مرکز رشد دانشگاه رازی کرمانشاه یک آزمایشگاه را با هزینه شخصی افزون بر 300 میلیون تومان تجهیز کردیم و توانستیم یک آزمایشگاه پایه مولکولی راه اندازی کنیم. اما در مقابل، کل وامی که از این مرکز رشد به ما پرداخت شد 28 میلیون تومان بود. البته از مرکز رشد دانشگاه رازی هم تقدیر می کنیم که فضای کاری به ما اختصاص دادند، ولی به هرحال برای خرید تجهیزات نیاز به وام داریم.

وی افزود: چندی پیش نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی به کرمانشاه آمدند و طرح های ما را دیدند و از آنها استقبال کردند. قرار بر این است که طرح کامل را برایشان ارسال کنیم تا در صورت تصویب، از تسهیلات این صندوق هم بهره مند شویم.

یاری در ادامه تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد دوره تنفس صندوق نوآوری و شکوفایی کوتاه باشد. یعنی پس از گذشت یک سال باید قسط های سنگین پرداخت کنیم که واقعا سخت است. علاوه بر این باید یک نظارت جدی تر بر شرکت های دانش بنیان اعمال شود. چراکه بین شرکت تولیدکننده و شرکتی که به بسته بندی اکتفا می کند، فرق های زیادی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان ها و مراکز دولتی از محصولات تولیدی شما حمایت می کنند؟ گفت: کیت هایی که تولید کردیم را ابتدا به صورت اشانتیون به مراکز دولتی دادیم و تاییدیه های لازم را گرفتیم و در حال حاضر این مراکز از محصولات ما خریداری می کنند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان ایده سازان زیستی زاگرس با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: تجهیزاتی که الان به کار گرفته می شود می بایست تجهیزات به روزی باشد چراکه در حال حاضر علم به سمت پزشکی شخصی رفته است. بنابراین ما می توانیم به پاتولوژیست ها و آنکولوژیست ها در این زمینه کمک کنیم.