تاثیر ریزگردها بر نرخ مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی بررسی شد

 سارا فیروزیان نگارنده این پایان نامه در پژوهش انجام شده، تأثیر ریزگردها را بر روی مسائل و آسیب‎های اجتماعی چون مهاجرت، بیکاری، اعتیاد و طلاق بررسی کرد.

استاد راهنما و استاد مشاور در این تحقیق به ترتیب دکتر سعید محمدی صادق و دکتر محمدرضا نورا، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بودند و داور این جلسه دفاع دکتر ضیاء خزائی، عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه شناسی این واحد دانشگاهی بود.

روش تحقیق انجام شده در این پژوهش توصیفی میدانی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری برخی از شهروندان سیستان است.

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که وقوع ریزگردها در منطقه از منظر جامعه شناسی سبب افزایش مهاجرت، بیکاری، اعتیاد، طلاق و غیره می‎شود. یافته‌های آماری نشان داد که بین مهاجرت و وقوع ریزگردها از منظر جامعه شناختی رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین متغیرهای بیکاری و کاهش درآمد و افزایش طلاق با وقوع ریزگردها نیز این رابطه معنادار وجود داشته است. افزون بر آن، نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که مساله ریزگردها تاثیر مثبت و معنی‌داری بر افزایش اعتیاد و مهاجرت در منطقه دارد.

اهداف این پژوهش تبیین رابطه بین آسیب‎های اجتماعی مهاجرت مردم سیستان، بیکاری، اعتیاد و طلاق و وقوع ریزگردها عنوان شده است.

در بخشی از این پایان نامه با عنوان «آسیب‌های اجتماعی و بررسی جامعه شناختی ریزگردها» آمده است: ریزگردها آسیب‌های اجتماعی زیادی را می‌تواند، ایجاد کند. عوامل متعددی برای وقوع پدیده گرد و غبار ذکر شده است که می توان از جمله آنها به خشکسالی‌های پی در پی، تخریب پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی و ایجاد سدهای بزرگ در حوزه های بالادست اشاره کرد. ریزگردها اثرات مسقیم و غیر مستقیم متفاوتی دارد. اثر مستقیم آن شامل کاهش تولید کشاورزی و کاهش آب زیرزمینی، کاهش جریان آب در رودخانه‌ها و جویبارها، در معرض خطر قرار گرفتن اکوسیستم‌های طبیعی یا انسانی، فرسایش خاک، از بین رفتن احشام و حیات وحش است.

اثر غیر مستقیم شامل کاهش در آمد کشاورزان، کاهش درآمد مالیاتی دولت ، افزایش هزینه آب و حمل و نقل، افزایش مهاجرت کشاورزان به شهرهای کوچک و بزرگ، کاهش تولید و کاهش کیفیت غلات است. افزایش بیکاری و کاهش درآمد و افزایش آمار طلاق و فروپاشی نهاد خانواده و جذب جوانان و شهروندان به مصرف مواد مخدر و اعتیاد از دیگر تبعات آن است.

به طور کلی از جنبه جامعه شناسی اثرات و پیامدهای اجتماعی ریزگردها شامل تشدید روند مهاجرت از مناطق در معرض گرد و غبار ، بیکاری و یا کاهش درآمد، افزایش اعتیاد،  افزایش طلاق  و بسیاری از آسیب‎های اجتماعی دیگر است.

سارا فیروزیان در گفتگو با ایسنا، ضمن تقدیر و تشکر از استادان راهنما، مشاور و داور خود عنوان کرد: انگیزه مهم برای انجام این کار پژوهشی، گام برداشتن در راستای کاهش مشکلات و مسائل اجتماعی سیستان است که امیدوارم کارهای کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شود.

به گزارش ایسنا،وی با بیان اینکه وقتی کار به صورت علمی و تخصصی انجام شود، نتایج ارزنده‎تری به همراه خواهد داشت، گفت: آسیب‎های اجتماعی از مهمترین مسائل هر جامعه‎ای محسوب می‎شود که باید در راستای شناسایی، پیشگیری و درمان آن اقدامات مفید و مناسبی انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا