تاثیر شیمی مغز بر همدلی

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا بر این باورند که این یافته جدید می تواند گام بزرگی در مسیر شناخت هر چه بهتر کارکردهای مختلف مغزی باشد. این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تغییرات حاصله از مصرف نوعی دارو بر تعادل شیمیایی مغز در قشر پیش پیشانی مغز می تواند به تمایل بیشتر فرد برای رفتارهای سودمند اجتماعی بیانجامد. انصاف در تقسیم برابر منابع بین افراد مختلف را می توان نمونه ای از این رفتارها دانست.

این پژوهش می تواند راه را برای درک هر چه بهتر رابطه متقابل بین سازوکار مرتبط با دوپامین مغز و بیماری های مختلفی نظیر شیزوفرنی و اعتیاد هموارتر سازد. همچنین شاید بتوان ابزارهایی تشخیصی و یا شیوه هایی درمانی را برای این اختلالات طراحی کرد.

در این مطالعه، به گروهی از شرکت کنندگان دارویی به نام تولکاپن (Tolcapone) که سبب به درازا انجامیدن زمان اثر دوپامین می شود و نیز دارونما داده شد. گفتنی است دوپامین نوعی ماده شیمیایی در مغز است که به بخش های مرتبط با انگیزه و پاداش در قشر پیش پیشانی مرتبط است. این کار در دو جلسه انجام شد و جای افرادی که یک بار این دارو را دریافت کرده بودند، دفعه دوم دارونما دریافت کردند و گروه دریافت کننده دارونما در جلسه اول نیز در جلسه بعدی تولکاپن مصرف کردند. گفتنی است این افراد از اینکه چه صمرف می کنند اطلاعی نداشتند.

سپس از این افراد خواسته شد در یک بازی ساده اقتصادی که در آن باید پولی را بین خود و یک فرد غریبه تقسیم می کردند شرکت کنند. شرکت کنندگانی که تولکاپن مصرف کرده بودند، پول را به شیوه ای منصفانه تر با غریبه تقسیم می کردند.

با اینکه شاید تفکر منصفانه و برابری طلبانه در نگاه اول امری ذهنی و درونی باشد، اما این مطالعه نشان می دهد که تعادل شیمیایی مغز می تواند بر آن موثر باشد. پیش از این برخی پژوهش ها نشان می داد که مساله نابرابری اقتصادی توسط بخش پیش پیشانی مغز تحلیل می شود. این ناحیه همان بخشی است که دوپامین در آن اثر می گذارد. در نتیجه شاید بتوان گفت که پژوهش اخیر ما را یک گام دیگر به بررسی ریشه های رفتارهای مطلوب اجتماعی در مغز نزدیک تر می کند.

این پژوهش در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا