نشست آموزشی تولید پادکست های علمی ترویجی برگزار شد

پوریا نظامی، محمدرضا نوروزی، حسین مدنی، حافظ آهی، اسماعیل باستانی و مهدی صارمی فر، سخنرانان این نشست آموزشی بودند که مباحث مختلفی را در زمینه طراحی و تولید پادکست ارائه کردند.

در ابتدای این نشست، پوریا ناظمی، مروج علم، نویسنده و مترجم کتاب های علمی و مدیر پروژه راز، به معرفی پادکست پرداخت. ناظمی تأکید کرد، برای ساخت پادکست باید دو نکته را مدنظر قرار دهیم: چرا پادکست تولید می کنیم و برای چه گروهی پادکست می سازیم.  

ناظمی در تعریف پادکست گفت که تولید محتوای صوتی که قابل دسترس برای عموم باشد را پادکست می گویند و تولید آن از دهه 1980 آغاز شد. در واقع پادکست نوعی وبلاگ نویسی صوتی است و توسط آن صدای فرد در حافظه تاریخی اینترنت ثبت می شود. وی همچنین بر لزوم صداقت و خلاقیت اشخاص در تولید پادکست تاکید کرد.

در بخش دوم این نشست، حسین مدنی، مدیر و برگزارکننده پروژه سار، مباحثی را در زمینه طراحی و تولید پادکست بیان کرد. مدنی تأکید کرد، بهتر است به جای ساخت پادکست برای کاربر، براساس نیاز کاربر پادکست ساخته شود.

مدنی اضافه کرد که "در تولید پادکست فردیت مهم تر از مخاطب است و سعی کنید راحت باشید و اول خودتان را در نظر بگیرید."

حافظ آهی، برنامه ساز، کارگردان و مجری برنامه های چراغ خاموش و روی موج نجوم، نیز در بخش بعدی این نشست آموزشی، به معرفی ابزار و نرم افزارهای مورد نیاز برای تولید پادکست پرداخت.

آهی خاطر نشان کرد، روند تولید پادکست به سه بخش پیش تولید (pre-production)، تولید (production) و پس تولید (post- production) تقسیم می شود. میکروفون یا ریکوردر، هدفون و محلی برای ضبط – مثلا یک استودیو خانگی – ابزاری هستند که برای تولید پادکست مورد نیاز هستند و برای مرحله پس تولید، به نرم افزارهایی برای ادیت صدا نیاز داریم. علاوه بر این، او درباره روش تهیه استودیوی خانگی برای تولید پادکست هایی با کیفیت بالا توضیحاتی ارائه داد.

او همچنین درباره موضوعات فنی فنی و تکنیکی برای تولید پادکست مانند استفاده از نرم افزار ویرایش صدا تحت عنوان Adobe Audition 1.5 توضیحاتی را به حاضرین در این نشست ارائه داد.

محمدرضا نوروزی، مروج علم و مدیر پروژه راز، در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به تأثیر صدا و گفتار گوینده برای تولید پادکست، افزود: صدا و گفتار یک پادکست باید طبیعی، حقیقی، آزاد، شخصی، قابل اعتماد، سنجیده، رسا و بیان گر حس گوینده باشد.

وی همچنین گفت: هر چه در تولید پادکست به بیان آزاد خودتان و نه بیان رسمی نزدیک تر باشید، پادکست شما جذاب تر خواهد بود.

نوروزی به ارتباط پادکست با تک تک شنونده ها تاکید کرد و افزود که این امر موجب جذاب شدن پادکست برای مخاطبین منفرد و حس تعلق آن ها به این محصول صوتی خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از لغات متنوع در تولید یک پادکست را ضروری دانست.

اسماعیل باستانی، تهیه کننده و کارگردان برنامه های رادیویی چراغ و هاشور، نیز در این نشست درباره موسیقی و پادکست صحبت کرد. به گفته وی، پادکست یک تجربه نو و شنیداری است و موسیقی کلام اولین بخش تاثیرگذار بر مخاطب است.

وی گفت: اولین اثری که موسیقی بر پادکست می گذارد، این است که تاثیرگذاری پادکست بر مخاطب را چند برابر می کند. این که برای تولید پادکست از چه موسیقی استفاده کنیم، حائز اهمیت است و به طور مثال، برای استفاده از موسیقی در پادکست های علمی، باید از موسیقی استفاده کنیم که اجازه تصویرسازی را بدهد. در واقع در تولید چنین پادکست هایی نمی توان از هر موسیقی استفاده کرد و باید از موسیقی متناسب با آن بهره برد.

باستانی ادامه داد که موسیقی الکترونیک می تواند به غنی شدن پادکست های علمی کمک کند. لازم نیست که پادکستر تجربه خاصی در زمینه موسیقی داشته باشد و می تواند از پالس های آماده استفاده کرد. در این بین، پالس ها کوتاه ترین حالت موسیقیایی هستند و در تولید پادکست بسیار کارآمدند. همچنین افکت‌ها مفید خواهند بود و با استفاده از موسیقی و افکت می توان دنیای مورد علاقه خود را خلق کرد.

وی گفت: هر چیز را که در پادکست هست برای شماست و شما باید پادکست را بسازید. پادکست دنیای صدای تصویر و تخیل است و می‌توانیم استفاده های زیادی از آن بکنیم.

وی همچنین اظهار داشت، هر پادکستی نیاز به یک ورودی دارد و ورودی آن آرم پادکست است؛ آرم به پادکست هویت می دهد و دنیای دیجیتالی این امکان را می دهد که شخص هر نوع تغییری را اعمال کند.

باستانی ادامه داد: در حوزه کلام و موسیقی باید با مخاطب صادق بود و بی تکلف و صادقانه با آن ها برخورد کرد تا کلامتان به دل بنشیند و به شما اعتماد کنند و بتوانید رسانه خود را داشته باشید.

در این نشست، مهدی صارمی فر، روزنگار علمی و طراح تجربه کاربری، نیز نکاتی را درباره پادکست یادآوری کرد.

او گفت: مارشال مک لوهان حدود 40 سال قبل اعلام کرد که رسانه های قدیمی، محتوای رسانه های جدید هستند و به طور مثال، زمانی که چاپ اختراع شد، کتاب ها و دانسته های بشری به صورت دست نویس تهیه می شوند، با اختراع دستگاه چاپ با تیراژ بالا منتشر شدند. همچنین زمانی که دیجیتال وارد زندگی بشر شد، تلویزیون یا رادیو تبدیل به اپلیکیشن هایی بر روی تلفن های همراه شدند.

صارمی فر ادامه داد: آن چه می تواند مبنای تصمیم گیری پادکستر باشد، تجربه کاربری است و طراحی پادکست به تجربه ای که مخاطب قرار است بشنود یا کاربر از آن استفاده کند، بستگی دارد.

وی همچنین گفت: مجموعه احساسات و آن چه ما از یک پادکست درک می کنیم، قبل، حین و بعد شنیدن، تجربه کاربری نام دارد. این تجربه، در واقع مجموعه برهم کنش های بین مصرف کننده و محصول به طور مثال، شنونده و پادکست است.

باستانی اظهار داشت که در تجربه کاربری باید به سه اصل توجه کرد؛ شما چه چیز ارائه می دهید؟ در چه بستری آن را ارائه می دهید؟ مخاطب شما کیست؟ هر گاه یکی از این سه مولفه تغییر کند، طراحی پادکست نیز باید تغییر کند.

پوریا ناظمی در انتهای این نشست گفت که می توان پادکست های خوب و مفیدی را در سایت های Sciencefriday.com و Starttalk.com  مشاهده کرد. وی اضافه کرد در نسخه آنلاین نیویورک تایمز و گاردین نیز پادکست های غنی و مفیدی وجود دارند.

گزارش: معصومه سوهانی، شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا