بررسی عامل مالاریا در بقایای انسان هزار و 500 ساله

دانشمندان دانشگاه ییل (Yale University) در ایالات متحده امریکا ، تشخیص بیماری مالاریا را به عنوان بیماری انتقال یافته از پشه ، در یک اسکلت انسانی با قدمت یک هزار و 500 سال تایید کردند .

جیمی اینوود (Jamie Inwood) دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ییل و همکارانش روشی را ایجاد کردند که به وسیله آن می توان عامل هموزوین پولیمر (polymer hemozoin) که توسط انگل مالاریا ایجاد می شود را در بقایای استخوانی یافت شده از سایت های باستانی شناسایی کرد . آن ها این عمل را در نمونه استخوان باستانی که از یک سایت متعلق به سال 550 میلادی در توارینا (Teverina) واقع در کشور ایتالیا کشف شده بود آزمایش کردند .

گفتنی است محققان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) ایالات متحده امریکا در این پژوهش ها همچنین شیوه های تدفین که در آیین های مذهبی مربوط به  بت پرستان بوده را نیز کشف کرده بودند .

جیمی اینوود در رابطه با این موضوع طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد :"  این مساله مورد شک و تردید  بوده و ما دقیقا نمی دانستیم که آیا این بیماری با علائم تب و درد ناشی از آن در جامعه ان روز شایع شده است یا نه ؟ "

با استفاده از روش جدید ابداع شده توسط پژوهشگران این پروژه ، با کمک این توده های هموزوین متبلور (crystalline hemozoin clumps) می توان با اشعه ایکس ، داخل مغز استخوان را دید . اینوود در حال حاضر داده هایی را از وجود مالاریا در سایت های باستان شناسی غرب آفریقا جمع آوری کرده است. او در این باره می گوید : " این مجموعه داده های اطلاعاتی  که ما به دست آورده ایم ، انقلابی در ساخت منحنی اپیدمیولوژیک مالاریا در جوامع باستان ایجاد خواهد کرد ."

او در ادامه توضیح می دهد که با دریافتن این که چگونه انگل به تغییرات اجتماعی در گذشته واکنش نشان داده بود ، ما می توانیم به پیش بینی رفتار آینده آن پی ببریم . این پژوهش ها همچنین به ما کمک می کند تا بتوانیم راهی که باعث تکامل این عامل بیماری زا شده است را شناسائی و تعقیب کنیم .

این مطالعات می تواند پژوهشگران را در اتخاذ راه کاری بهتر در برابر بیماری مالاریا یاری کند .